webForumDet fria alternativet

LAN hjälp - utrustning

Nätverk

4 svar · 810 visningar · startad av Alvar s

Medlem sedan mars 2000398 inlägg
Frågan#1

Om man ska ha ett medelstort lan, hur gör man för att koppla ihop allt med flera switchar?

T ex: Om jag har åtta switchar, vad ska de kopplas till för att alla ska kunna spela med varandra? Krävs det endast nån speciell utrustning eller måste man ha en server dator för det? ( är det snabbare med en server dator isf? )

I vår skola ( och i alla andra ) är ju allting kopplat till en stor sak ( är inte 100% säker på vad den kallas :) ) och under finns en cisco router kopplat till servern ( tror jag iaf.. )

Nån som kan förklara vad ska köpa för utrustning för att kunna ha minst 30 datorer i ett litet LAN? Finns det nån sida som förklarar lite om all utrustning och vilken som är bäst, pris etc.. ? ( helst en som är aktuell )

------------------
One technique mastered is better than one hundred sampled.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du hittar en ganska bra sida om vad man behöver här:
http://www.kjell.com/artiklar/natverk

Medlem sedan mars 2000398 inlägg

Det jag ska ha kallades alltså "stjärnnät" och enligt sidan ska jag ha routers.

Men vilken sorts router ska jag ha då? Finns det nån "stor" med plats för ca 40 datorer och som har hög kvalite och var kan man köpa den isf? Går det snabbare att koppla direkt till jämfört med switch --> router ? ( om switch är bättre behöver jag bara en med ca tio platser.. )

Kan man ha många routers med ca tio datorer var som kopplas till en enda stor router?
( eller räcker det med router till router? )
------------------
One technique mastered is better than one hundred sampled.

[Redigerat av Alvar s den 21 maj 2001]

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

I nätet räcker det med antingen 2 hubbar eller 2 switchar. Bara dessa tillsammans har mer än 42 portar.
40 portar till datorerna samt 2 portar för ihopkoppling av hubbarna/switcharna.

Att gå på en router-lösning skulle bli extremt dyrt. Dessutom tror jag inte att det är så vanligt med routrar med t.ex. 24-portar.

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Använd switchar till datorerna och en router om du ska ansluta vidare till ett annat nät eller segment.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)