webForumDet fria alternativet

Adressering av repeater/bridge/router

Nätverk

6 svar · 531 visningar · startad av matz

Medlem sedan apr. 200110 inlägg
Frågan#1

Jahapp,, har en liten tenta på databaser och nätverk om en vecka men eftersom den litteratur vi fått ut om nätverk är på hela 20 sidor men när man tittar på gamla tentor inser att vi givetivs antas kunna mer än så (*grr*) så kommer här några enkla(?) frågor:

Om man har 2 nätverkssegment baserade på Ethernetkort, hur når då en klient på det ena segmentet en server på det andra segmentet ur adresseringssynpunkt

Om segmenten är kopplade via
-Repeater ?
-Bridge ?
-Router ?

Och hur adresserar en klient en repeater, bridge och router ?

Men... ingen som kan nåt om nätverk här ? ;)
Jag försöker väl svara på den lättaste(?) själv då så får ni hojta till om det är fel :)

"Och hur adresserar en klient en repeater, bridge och router ?"

>En repeater och bridge adresseras med nätverkkortets unika adress (MAC-nummer) och en router med IP-numret. Rätt/fel ?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

http://www.whatis.com

------------------
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund

Jo jag känner till den sidan ;) Hittade dock inget svar på min fråga där. Men är den verkligen så svår ? jag tycker den verkar ganska basic..

Okey, då blir jag väl tvungen att svara på din fråga iaf ;)

Om segmenten är kopplade via
-Repeater ?
-Bridge ?
-Router ?

Repeater

En repeater behövs när avstånden blir så stora att signalen, som bär informationen i ett nätverk, mattas av. Repeatern förstärker alla signaler som passerar , så att de återfår den styrka de hade när de sändes. Eftersom repeatern mekaniskt förstärker och upprepar signaler i alla riktningar, behöver den varken processor eller nätverksadress.

Bridge

Med hjälp av en bridge, eller brygga på svenska, kan man koppla ihop två nätverk som har olika typer av kabel. Nätverken måste dock i övrigt ha samma egenskaper eftersom en brygga inte kan översätta olika typer av signaler, bara anpassa dem till olika kabeltyper.En avancerad brygga kan läras att bara överföra signaler till de nätverksadresser som finns på andra sidan bryggan. På så sätt behöver inte det ena nätet belastas av signaler som bara rör det andra ihopkopplade nätet. En brygga kan vara försedd med en processor, men har ingen nätverksadress.

En brygga som binder samman två segment av samma LAN, vilka kan
använda olika typ av kabel.

Router

En router kan koppla ihop fler än två nätverk av helt olika typ, men där datorerna "talar samma språk", dvs kommunicerar enligt samma protokoll. I större nätverk som exempelvis Internet, kan routern dirigera om trafiken på ett nät till ett annat nät, om det första nätverket råkar ut för störningar. Routern har en nätverksadress för varje nätverk som är uppkopplat. Adressen används när en dator i ett nätverk vill kommunicera med en dator i ett annat uppkopplat nätverk, vilket sker via routern. En router behöver en processor eftersom signalerna måste anpassas till olika typer av nätverk.

En router som kopplar ihop två LAN av olika typ.

Det finns också en kombination av brygga och router som brukar kallas brouter. Fördelen med en brouter är att de är lika snabba som bryggor när det gäller att förmedla kommunikation mellan LAN av samma typ, men den klarar också av att koppla samman LAN av olika typ.

http://www.pagina.se/webpocket/20492/1grund.html

Även om det är Jesper Ek, så är det en bra beskrivning....

Hoppas det hjälper.... :h

titta även på:

* http://www.cs.umu.se/kurser/TDBC64/HT00/librettomtrl/koppla_natverk.html

* http://www.google.com/search?q=LAN+brygga

------------------
- Förvirrad Mac-kund

[Redigerat av stoffe-2k den 28 apr 2001]

Medlem sedan mars 20014 inlägg

Stoffe,

Jag beundrar din ork att svara pa alla fragor. Aven ett par som ar mycket dumma fragor.

Lars

np, det är kul att man kan hjälp till ibland :D

------------------
- Förvirrad Mac-kund

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)