webForumDet fria alternativet

BNC m.fl. nätverksundringar...

Nätverk

15 svar · 767 visningar · startad av Chakotay

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg
Frågan#1

Iofs tycker jag det känns fel att kalla endast två datorer för ett nätverk, men så görs väl. :l

Jag har en dator med ett nätverkskort i som jag aldrig använt, som enligt Enhetshanteraren står som '3Com Etherlink XL COMBO 10Mb'.

Eftersom jag inte har någon erfarenhet alls av nätverk undrar jag:

Två datorer med nätverkskort med BNC-kontakt på... är det bara koppla ihop direkt dem med en helt vanlig koaxialkabel :q

Är alla fabrikat av kort kompatibla med varandra :q
Kan jag bara köpa t.ex. Biltema's billigaste nätverkskort á 169:-, koppla ihop gamla och nya med BNC-koaxkabeln och köra :q

Vilket funkar bäst - ovanstående eller ihopkoppling med USB-bridge-kabel :q

Kan ni rekommendera bra webbsidor där alla mystiska förkortningar och begrepp ifråga om nätverk förklaras :q

Medlem sedan dec. 2000485 inlägg

Tja peer-to-peer nätverk kan bestå av 2 datorer.

Japp de e bare å kopple, se bara till att kabel temineras!

Vad menar du med att de är kompatibla med varandra? Givitvis är bara nics inom samma "typologi" kompatibla. Men tänk på att kvaliteten på korten skiljer (och därmed priset).

Har ej testat USB-bridge och kan ej heller specifikationen.

Har ingen bra sida för nätverk utan har allt i skallen :p

Tack för svar.
Vad menas med "...att kabel temineras" :q
Och "nics inom samma 'typologi' " :q

Ang. kompabilitet menar jag om det går med nätverkskort av vilket fabrikat som helst att upprätta kontakt med det kort jag redan har :q

Du måste sätta en terminator i varje ände av kabeln.

NIC = Network Interface Card (nätverkskort) :p
TP (twisted par) är inte kompatibelt med thinnet (koaxial) eller med thicknet osv....

Alla kort som kör med thinnet funkar tillsammans.

[Redigerat av D3VaST8D den 27 feb 2001]

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

http://www.whatis.com

------------------
MVH - C
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund

Tror jag sett filmen, men vad är en "terminator" i detta sammanhang :q

Funkar det bara inte, eller pajjar nåt om man bara kopplar ihop nätverkskorten direkt :q

Terminator = komponent som skall ta bort signalen då singalen nått ena änden av kabeln. Detta för att signalen inte skall "studsa" tillbaka och störa andra signaler.

[Redigerat av D3VaST8D den 27 feb 2001]

Medlem sedan jan. 200118 inlägg

Kanske och lätt bekrivet som att i båda ändarna på koaxial kabeln behövs ett T-kors och på T-korset skall gå in i NIC.et och terminatorn.
så en terminator (egentligen ett vanligt motstånd med rätt ohm antal) i var ända på T-kors om alla hängde med nu kanske =))

Verkar krångligt då med koax, kanske lika bra köra med korsad nätverkskabel "CAT-45 UTP kabel (oskärmad) med RJ45 kontakter i båda ändarna" som det står i Biltema-katalogen :q

Betyder "UTP" oskärmad, eller vad :q

Men jag tycker det måste vara mycket säkrare om kabeln vore skärmad, med tanke på störningar och/eller åska m.m. :q

UTP = Unshielded Twisted Pair

Säkrare.... för ett hemma nätverk behövs ej STP (shielded Twisted Pair).

Slår åskan ned i din dator är nog TP-kabeln det sista du bryr dig om :p
Visst har du MASSOR av sladdar som går kors och tvärs där du har tänkt ha din tp-kabel så kan STP vara något... Annars skickas de paket som inte kommer fram/har blivit ändrade på vägen att skickas om.

UTP är ju inte för inte det klart mest sålda typen av kabel.

Kör du med korsad TP-kabel... koaxial är också lite styvare och kan då vara lite "besvärligare" att hantera.

[Redigerat av D3VaST8D den 28 feb 2001]

Tack för svar! :)

Jo, jag har en USB-scanner - den ska stänga av sig automatiskt - som mitt i natten när datorn är avstängd börjar köra reset-övningar när vattenledningspumpen på planet under slår till, vilket jag tar som att USB-kabeln plockar upp pumpstarten som en datapuls, och då kanske nätverkskabeln också gör så... och det är inte bara på natten pumpen slår till och från...

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Nope, nätverkskabeln kommer inte att påverka datorn. :)
Behovet av STP (Shielded Twisted Paur) brukar vara större när nätverkskablarna ligger bredvid t.ex. starkströmskabel och/eller när du har behov av 100 Mbit - eftersom den senare tekniken är mer störningskänslig.

Prima, nu fick jag lära mig vad STP är också. :)

Drar nätverkskort en massa minnes- och processorkapacitet :q
Kan man liksom stänga av den "förbrukningen" isåfall när förbindelsen inte behövs :q

Egentligen är det ju inte tänkt att jag ska använda datorerna mycket tillsammans, utan att en av dem ska vara reservdator och det kan det ju vara bra att snabbt kunna tanka över data om den ena börjar ge sig, och naturligtvis nu inledningsvis för att ge bägge samma innehåll.

Kanske går det lika lätt och bra och tanka över med något som kallas nollmodemkabel, som jag läst finns att köpa :q

Nja....
De tar ingen CPU såvida de inte skickar eller tar emot paket.
Vid varje paket som du skickar eller tar emot, skickar nätverkskortet ett interrupt till processorn. Den tar inte så mycket kraft (om du nu inte skall köra en ftp server med mycket trafik, samt vill köra sfv "on-the-fly").

STAY AWAY FROM THE NULLCABLEMODEM!!!
Den funkar inget bra och ger ingen bra prestanda. Det är inte ens säkert att du få den att funka... många, många har problem med nollmodem!
Det kräver sin man (jag har lyckats med nollemodem :p , men bytte till nätverkskort ASAP).

Varför problemar det med nollmodemkabel :q
Eller är det det man inte vet :q

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Nollmodemkablar är oerhört sega.. :l

Satsa på nätverkskort om du vill ha en mer permanent lösning...

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

I may disagree with what you have to say, but I shall defend, to the death, your right to say it.
- Voltaire (1694 - 1778)

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
145 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
143 ms — ändringar (db)