Vad skulle hända om två datorer valde samma IP adress i ett ethernet nätverk? Vi säger att två datorer väljer 192.168.0.4, skulle paket som skall till 192.168.0.4 komma till båda datorerna?
Vad händer om MAC adresserna skulle råka vara samma på två NIC's?
För det första så trode inte två kort kunna ha samma MAC...
Men OM;
Jag antar att båda korten / datorerna med samma MAC/IP kommer att ta emot alla paket som är riktade mot just den adressen. Problemen uppstår väl istället när dessa datorer ska skicka egna paket, och när svaren skickas till båda?
(Är dock inget nätverksproffs, så jag kan ha fel ;) )
Har aldrig hört att man kan byta MAC-adress så det lämnar jag där hän!
Vad gäller IP-adressen så kommer du att få en IP-konflikt vilket innebär att det bara är den först inloggade som har den giltiga adressen. Den andra maskinen syns/finns inte och får därmed inte heller några paket.
Har aldrig hört att man kan byta MAC-adress så det lämnar jag där hän!
Det har däremot jag hört, men aldrig prövat! Kolla på den här sidan, scrolla ner till botten av sidan, så ser du ett argument till mii-diag programmet:
-H 00:11:22:33:44:55
Set the hardware MAC station address to the specified value. This should never be done.
Funkar dock bara på vissa kort skulle jag tro...
Vad gäller IP-adressen så kommer du att få en IP-konflikt vilket innebär att det bara är den först inloggade som har den giltiga adressen. Den andra maskinen syns/finns inte och får därmed inte heller några paket.
Men hur vet "nätverket" om vem som hade IP adressen först?
När jag bodde på studentkorridor fick jag ingen kontakt med nätet en dag och efter lite snack med Helpdesk visade det sig att det var en som hade två datorer, behövde ett ip till (förutom det han blivit tilldelad av högskolan) och plockade helt sonika ett till. I och med att han lade beslag på mitt ip kom jag ingen vart alls. :l
Om två datorer har samma ip är det inga problem för den burk som startade först, den andre har inget nät alls.
------------------ To be or not to be - that's not a question!
Men hur vet "nätverket" om vem som hade IP adressen först?
Om det är ett nätverk utan server så kan ju inte "nätverket" veta vem som hade IP adressen först så jag skulle tippa på att det är operativsystemet som får "stoppa" nätverkskortet om någon redan har den adressen som man vill ha...
Men man kan väl "spoofa" nätverket och använda samma IP adress som någon annan genom att använda speciel programvara och därmed få samma data som den som har IP:n på "riktigt".
Men det tror jag bara ska gå på nätverk med hub.
Ursäkta för att texten oven blev så flummigt skriven...men jag hoppas att nån ska förstå endå.
Statisk - tillverkarna får adresserna från en organisation som ser till att det inte finns två kopior av samma adress.
Dynamisk - nätverkskortet får automatiskt en hårdvaruadress vid boot
Konfigurerbar - man får själv bestämma adressen
Var och en har sina fördelar/nackdelar.
Vad händer om två datorer har samma IP? All "översättning" från IP till hårdvaruadressen sker i den router som ligger närmast nätverkskortet.
Den maskin vars hårdvaruadress som ligger överst i tabellen hos routern kommer att få paketen.
281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2