webForumDet fria alternativet

ADSL + 3 datorer, vart köpa sladdar och hubb?

Nätverk

9 svar · 621 visningar · startad av Matti

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg
Frågan#1

Hum.. ska koppla 3 datorer till min adsl-anslutning som förhoppningsvis fungerar strax. Måste bara checka en sak.. först drar jag en kabel från modemet till dator#1, sedan stoppar jag in ett nätverkskort till i den och ansluter den till en hubb och därifrån drar jag kablar till de två övriga datorerna?

Två av datorerna kör Win98, den tredje kör Win95 - det lär väl fungera?

Sen en sak till.. kan ni rekommendera någon bra hubb och något ställe där man kan köpa den på nätet? Jag behöver även runt 30-40 m nätverkskabel.. ;)

------------------
mk.st

Medlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Switchar har blivit billgt annars.
Lite drygt 800 såg jag att en 5portas kostade hos Skribofont.

Jag körde hubbat förut och måste erkänna att det blev ganska stor skillnad med switchar. Speciellt om det spelas en hel del i nätet samtidigt som en annan behöver göra diverse backupper.

Kabel blir billigast att köpa på lösmeter men då bör man ha tillgång till en tång också :)

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Måste bara checka en sak.. först drar jag en kabel från modemet till dator#1, sedan stoppar jag in ett nätverkskort till i den och ansluter den till en hubb och därifrån drar jag kablar till de två övriga datorerna?

Korrekt.. jag håller på att göra så hemma nu. Har installerat Redhat 6.2 på burken som ska aggera gateway och håller på att trixa med att få det att funka nu. Annars så ska det även funka med win98/me ´s Internetanslutningsdelning. Iaf om jag ska tro killen som skrev om det på buyers guide. Men det borde ju funka vilket som om man har uppringd förbindelse (jag körde så då) eller vanligt.

------------------

"Där ser du. De är synthare och inte scientologer..."

nanne.net

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Kabel blir billigast att köpa på lösmeter men då bör man ha tillgång till en tång också.

Kan du få låna av mig Matti... ;)

*nerd så det sjunger om det* :e

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Vi handlar det mesta av såna här saker hos http://www.Partman.se
Mycket snabba leveranser och bra grejor.

------------------
GvdsSfdtTddv.

[Redigerat av Lasp den 12 jan 2001]

Hm.. jag har en tång eller två.. men..

Vet ni något ställe där man kan köpa "färdiga" 20 meterskablar? Om jag köper sladd mer lösmeter.. vad måste jag göra med sladdarna då för att de ska kunna användas (för det är väl inte bara att stoppa in en i nätverkskortet, eller?).

------------------
mk.st

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Matti: nää du måste sätta på kontakter i ändarna... §jr

*Har oxå en sådan "tång" den igår liksom i verktygslådan :e

------------------
MVH
/C
A mouse is a small device that a computer user pushes across a desk surface in order to point to a place on a display screen and to select one or more actions to take from that position.

Måste jag? ;)
Såna köper man separat?

------------------
mk.st

Medlem sedan aug. 2000380 inlägg

Jag shoppar alla saker på www.dustin.se
Har alltid fått produkten dagen efter beställningen.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Matti, skit i att "tillverka" egna kablar. Det kostar mer än det smakar om du inte har behov av mycket tp-kabel vilket jag antar att du inte har (verktyget är inte gratis).

Köp dina sladdar på gamla hederliga Skribo Font, Sveriges mest sympatiska datorföretag.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)