webForumDet fria alternativet

3Com plug & pray....

Nätverk

8 svar · 399 visningar · startad av M@rtin

Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg
Frågan#1

Jag är helt värdelös på nätverk (och all hårdvara överhuvudtaget).

I skolan har alla varsin bärbar dator som vi kan koppla upp på skolans nätverk (jobbar på distans ibland). Min kompis o jag skulle testa att köra nätverk mellan bara våra datorer hemma en gång. Nätverkskorten är 3Com 10/100 och de funkar utmärkt att plugga in i skolan o bara köra. Men när vi skulle koppla ihop våra datorer så funkade det inge vidare. Hur ska man göra för att få upp den andra datorn så att man ser den på nätverket? Som sagt jag är väldigt dålig på nätverk så det krävs nog en ingående förklaring ;)

//M@rtin

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

På skolan har Ni säker en DHCP server som ger er ip-adresser när ni startar upp datorn, när Ni sen startar datorn utan för skolans nätverk så finns det ingen server som kan ge er IP-adresser. allså kan ni inte använda nätverket ;)

Ni borde_inte ändra TCP(IP inställningarna på era datorer då de kan orsaka fel då ni kopplar upp er i skolan... :)

------------------
____
MVH
/C

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Har ni korskopplad kabel hemma?

Nu vet jag inte hur det är med 98:an, men jag tror att den automagiskt "assignar" sig 169.254.X.Y med nätmask 255.255.0.0 om den inte hittar någon DHCP-server.

humm.. kom det inte i SE :q ;)

------------------
____
MVH
/C

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Mycket möjligt. :)

Okej, ska kolla TCP/IP anslutningarna.

Rikard: Igen aning, värdelös på sånt här juh ;)

//M@rtin

Medlem sedan maj 2000192 inlägg

Den kablen ni har för att koppla in mellan din bärbara och skolans nätverk är en vanlig "patch" kabel. En förlängningsladd helt enkelt, den kan man bara koppla till en hub eller switch inte till en annan dator.
Precis som Rikard säger ska du skaffa en korskopplad ethernet kabel. Finns på de flesta dator butiker (eller så kan de beställa). Ni behöver inte bråka med IP nummer och TCP inställningar och sånt. Har skolan DHCP är det inget problem om inte så har ni ju inte samma fasta IP får då hade det inte funkat i skolan heller så det är lugnt.

------------------
winne.net

Aha. Då förstår jag! Tack så mkt!

//M@rtin

......

[Redigerat av stoffe-2k den 05 okt 2000]

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)