webForumDet fria alternativet

DNS-server?

Nätverk

7 svar · 669 visningar · startad av Rikard

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Frågan#1

Orginalinlägg av jispir:

Hittade inget som passade min fårga!
Någon som vet var man ställer in sin DNS server jag har fått en DNS server till min domän som jag reggade på www.register.com jag kör på deras DNS server och ska nu ha en mail server i min dator och då behöver ju jag ställa in min DNS server för att det ska funka!

Är det nån som vet hur man ställer in detta i w2k?

------------------
/Jesper

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det du behöver göra är att lägga till en så kallad MX-pekare, men det tror jag att eventuellt din leverantör behöver göra så de vet att du har en mail-server. :l

Robban!? Det här brukar du kunna... ;)

[Redigerat av Rikard den 30 sep 2000]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Gå till "kontrollpanelen" hos register.com på adressen http://mydomain.register.com/login.cgi och logga in.

Klicka på "Change MX"

Nu kan du lägga till MX-pekare.

------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.

Medlem sedan maj 20011 343 inlägg

Jag har en MX record pekad mot min burks IP men jag får inte servern att funka ändå den vill inte spara nått som jag ställer in. Mail servern jag kör med är Infradig-mailserver!

Det kanske finns nån som använder eller har använt den här som kan hjälpa mig =)

------------------
www.webtomten.com

Du skall inte ange IP-adressen utan domännamnet. Om ditt domännamn t.ex är jispir.com så kan du t.ex sätta upp ett subdomän, mail.jispir.com, som pekar på mailservern. Sen lägger du in mail.jispir.com som MX-pekare.

------------------

Nu hängde jag inte riktig med!

Om jag skapar en subdomän som heter mail.jispir.com

Vad ska jag sätta den att peka på då?
om inte mitt ip?

------------------
www.webtomten.com

Ja, om du kör web och mail på samma IP så kan du peka 'mail.jispir.com' till denna och sedan lägga in 'mail.jispir.com' som MX-pekare, eller så lägger du in endast 'jispir.com' som MX-pekare. Jag kör inte en mailserver själv, så jag är inte helt säker, men hur som helst så ska du lägga in ett domännamn som pekar på din mailserver, testa!

------------------

[Redigerat av sgtpepper den 02 okt 2000]

Min mail-server vägrar att ta emot min info som jag lägger in för varje gång jag trycker på update så noll ställer den allt :(

jag kör med Infradig-mailserver hoppas att nån har lite erfarenhet utav den och skulle vilja ha lust att hjälp mig! :)

------------------
www.webtomten.com

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)