Jag är fullständigt okunnig på detta område och skulle därför behöva lite hjälp med en vettig lösning. Jag har vid ett flertal tillfällen inte kunnat koppla upp mig på nätet pga att någon använder det ip-nummer som jag blivit tilldelad. Till slut blev jag lite grinig och kontaktade den nätverksansvarige i bostadsrättsföreningen och bad honom kolla upp det hela. Han hade dock ingen möjlighet att kunna se vem det var som använde mitt ip-nummer, det hela slutade med att jag tilldelades ett nytt nummer. Ändå om det nu fungerar bra skulle jag verkligen vilja veta vem det är som roffar åt av grannarnas ip-nummer! Därför undrar jag om ni har något tips på hur man kan komma åt bedragaren? Finns det något program som man kan söka personen med eller liknande?
------------------
------------------ Min hemsida
Min mailadress
Whisky, om Anders själv får välja - min slogan.
Bam without Spam - ännu ett motto. Den som gräver en grop åt andra använder oftast spade
Man kan söka på IP-nummer och får då reda på vilken Gateway denna tillhör.
------------------
------------------ Min hemsida
Min mailadress
Whisky, om Anders själv får välja - min slogan.
Bam without Spam - ännu ett motto. Den som gräver en grop åt andra använder oftast spade
Utdrag från man-sidan om whois från ett SunOS-system:
NAME
whois - Internet user name directory service
SYNOPSIS
whois [ -h host ] identifier
AVAILABILITY
SUNWcsu
DESCRIPTION
whois searches for an Internet directory entry for an iden-
tifier which is either a name (such as ``Smith'') or a han-
dle (such as ``SRI-NIC''). To force a name-only search,
precede the name with a period; to force a handle-only
search, precede the handle with an exclamation point.
To search for a group or organization entry, precede the
argument with \* (an asterisk). The entire membership list
of the group will be displayed with the record.
You may of course use an exclamation point and asterisk, or
a period and asterisk together.
Man kan söka på IP-nummer och får då reda på vilken Gateway denna tillhör.
Man kan med whois få fram vem som registrerat ett publikt IP-nummer, det vet jag, men jag förstår inte riktigt hur du skall kunna koppla ett IP-nummer till en specifik dator m.h.a. whois. Förklara gärna hur du menar.
Till problemet. Är ingen nätverkstekniker själv, så mina kunskaper är strikt teoretiska. Man kan m.h.a. traceroute (kallas tracert i MS operativsystem) ibland följa den väg ett IP-paket tar för att nå sin destination (man får då listat vilka routers paketet passerar). Men det lär inte hjälpa speciellt mycket om bägge datorerna sitter på samma sub-nät.
Vad man i.s.f. eventuellt kan få fram är maskinens s.k. MAC (om det är ethernet vi pratar om). Lär inte heller hjälpa så mycket om det inte finns en upprättad lista med olika MAC-adresser, så att man vet vilken dator som hör till respektive MAC. I både Windows (vad jag vet i.a.f.) och Unix finns ett kommando arp som skall kunna visa vilken IP-adress som är förknippad med en MAC-adress. Tror det är arp -a man skall skriva (finns inte den aktuella IP-adressen med ö.h.t. så prova att pinga den först - sedan bör IP/MAC finnas med i ARP-cachen).
Men frågan är som sagt vilken hjälp detta ger. Mycket mer än så kan man inte göra om man inte har administratörsrättigheter på nätverket (och i detalj kunna gå in och titta på vilken väg ett paket tar).
Antar att ni konfigurerar era IP-nummer manuellt? Används DHCP bör inte sådana här problem uppstå lika lätt.
Oc som sagt - någon nätverkstekniker är jag inte, så det kan mycket väl finnas felaktigheter i det jag skriver.
Det beror väl på vilken typ av tekniker vi pratar om.
För mig är det verkligen inte MS sunkiga webbplats utan Sun's JavaSDK API-doc som är min bästa vän (näst bästa förresten, eftersom man inte kan ta en pilsner med den )