Ett sånt program skulle min skola också behöva...
Fast bryter det inte mot någon lag/bestämmelse om integritet eller nått?
------------------
Mvh Yrin Eldfjell
17 svar · 1 176 visningar · startad av Alvar s
Skolan närmar sig ju och jag skulle behöva ett bra (bättre) loggningsprogram! Inga "skyltar" ska komma fram och man ska se "allt" dom skriver och vilka sidor dom tittar på (internet)
Om det är möjligt ska man inte kunna stänga av det utan lösenord ( dvs: man ska inte kunna använda ett program som visar vilka processer som pågår så att man kan döda programmet... )
------------------
http://www.freekevin.com
Hjälp Kevin...
Ett sånt program skulle min skola också behöva...
Fast bryter det inte mot någon lag/bestämmelse om integritet eller nått?
------------------
Mvh Yrin Eldfjell
Såna program brukar benämnas "maskar" och det är kunskaper som jag av principskäl aldrig för vidare.
Är det någon speciell uppgift/funktion du vill utföra, föreslår jag att du beskriver det/den så kanske vi kan lösa den biten.
Jo... Det är ju inte mer än rätt att folk får veta att dem är övervakade 
Och sedan kan man ifrågasätta huruvida det är vettigt att logga ALLT som folk skriver, eftersom det bl a inkluderar lösenord...
Men ett enkelt progg för att logga alla HTTP-requests då?
Det skulle min skola behöva iaf..
------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>Hemsida<
Men ett enkelt progg för att logga alla HTTP-requests då?
Man kan ju sätta upp en proxy-server som användarna går ut igenom, där står vilka sidor som besöks om jag inte är helt ute och seglar
.
------------------
-Per
En del i vår skola har hotat andra på forum och personen som blev hotad har krävt skadestånd... Nu vet jag inte hur det gick med det men med vårt nuvarande program ser man inte tydligt vad dom skriver i sina inlägg
Därför behövs ett program där man ser "allt" dom skriver och vilka som skriver det!
------------------
Hjälp Kevin...
[Redigerat av Alvar s den 04 aug 2000]
Datorns ip loggas inte i vårt nuvarande program
Hur kollar man NT loggarna?
------------------
Hjälp Kevin...
Administrative tools / Event Viewer.
Alvar, du skulle alltså ha någon form av säkerhetsansvar på en skola? Och har samtidigt en länk till "Free Kevin" i din signatur? Väldigt förtroendeingivande.
Tillåter mig dra öronen åt mig. Luktar väldigt mycket "HaXt0r DuD3".
PS. Kevin är redan fri f.ö. DS.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
Och till på köpet så har Kevin lyckats få en federal domare att häva hans restriktioner ang. internetuppkopplade datorer och mobiltelefoner, så det går nog ingen nöd på honom 
------------------
Luktar väldigt mycket "HaXt0r DuD3".
Jag är "inte" en "HaXt0r DuD3" jag läste igenom sidan om honom och och sätta nån i fängelse utan domstol verkar inte så kul om det skulle hända en själv!
Och till på köpet så har Kevin lyckats få en federal domare att häva hans restriktioner ang. internetuppkopplade datorer och mobiltelefoner, så det går nog ingen nöd på honom
Det har jag visst missat 
Loggningsprogram på en skola kan väl inte anses som olagligt om skolan äger datorerna? Ska man ta bort alla loggningsprogram och låta alla surfa fritt? Om man skulle göra det så skulle nog det inte finnas kvar några datorer efter några månader...
[Redigerat av Alvar s den 05 aug 2000]
Och att logga vartenda tangenttryck är OLÄMPLIGT!
Loggningsprogram kan logga allt eller inget, vad jag vet så finns det inget i mitten (som inte loggar tex: lösenord)!
Nepp.. så därför bör man avstå... Logga istället alla http-rq:s och vilka ftp-servrar eleverna connectar till osv...
MEN så vitt jag minns så anser många sysadmins på skolor att det inte är någon större idé att logga all traffik...eftersom man aldrig orkar gå igenom loggarna ändå, bl a...
------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<
Om nån kan ge mig en gratis/bra proxy så kommer loggningsprogrammen inte längre behövas.
Prova NetXRay, nu mera SnifferPro kostar dock pengar men är j*vligt bra 
www.snifferpro.com
------------------
____
MVH
/C