webForumDet fria alternativet

Litet problem Hjälp

Nätverk

13 svar · 422 visningar · startad av cina

Medlem sedan apr. 200014 inlägg
Frågan#1

Hejsan på er!

Jag har ett litet problem med mina datorer! Det är så att jag har jort ett nätverk med två datorer här hemma.
Jag har Nätverkskort,Hubb, osv
allt ser ut att fungera utom när jag ska koppla upp mig på internet från den ena Datorn så fungerar det ej.

Jag har delat ut modemet. Men jag är lite HMM.. mycket osäker på inställningarna på protokollen som ska användas,

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig lite.

Tackar på för hand * Cina

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Om du börjar med att beskriva datorerna och uppkopplingsmetod så blir det lite lättare...

Operativsystem?
Någon särskild programvara som används?
Vanligt modem, ISDN eller?

ok jag glömde det lessen.

Jag använder windows 98
och ett vanligt modem.

Jag har inga speciella programvaror.

hoppas att detta hjälper något.

* Cina

Ok, jag är rädd för att du behöver någon typ av proxy-programvara för att få detta att fungera...
Vänta ett dygn så ska du se att fler har varit här och kommenterat...

Ok Jag väntar så får vi väl se

Tack i alla fall

* Cina

Medlem sedan maj 2000376 inlägg

I Windows 2000 kan man dela ut en internetanslutning (t ex via modem) över nätverket. Man kan även få den att ringa upp/koppla ner anslutningen automatiskt vid behov, även om man sitter vid en annan dator. I Windows 98 tror jag att man kan använda IP forwarding om jag inte minns fel, men man kan inte få den att koppla upp förbindelsen automatiskt.

Har för mig att man kan dela ut den ena datorns com-port över nätverket för att på så sätt komma åt modemet, kommer dock inte ihåg hur man gör. Det kan hända att jag minns fel - höll på att testa det där på Linux också för några månader sedan så det är möjligt att det bara funkar i den miljön.

I annat fall är det någon form av proxy som gäller. Finns något som heter winproxy har jag för mig, som borde lösa problemet.

------------------
CF

IP forwarding finns, så vitt jag vet, enbart i NT. Samma sak gäller, även detta så vitt jag vet, utdelandet av seriella portar...

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Kolla upp WinGate. Det är den mest använda lösningen för att dela på internetuppkoppling i små hemmanät. Du kan ladda ned en testversion som funkar i 30 dagar.

------------------

1010011010 - The binary number of the beast

Du har rätt, Rikard.

Jag blandar ihop saker och ting - har alldeles för många operativsystem

------------------
CF

Eller är det för mycket i huvudet cf...

Både och

Datorn är det ju bara att formatera hårddisken på för att lösa problemet. Har inte kommit på nån bra (och smärtfri) lösning för huvet än dock

------------------
CF

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Whisky, inlines och ingen hjälm....

Skaffa en 486:a, installera Linux och ip-masquerading, och ställ den längst ner i garderoben....

Whisky, inlines och ingen hjälm....

Tror det får räcka med whisky

Skaffa en 486:a, installera Linux och ip-masquerading, och ställ den längst ner i garderoben....

Enda kruxet med den lösningen är att det kan vara lite knepigt att få dial on demand att fungera. Det skall gå, men jag fick det aldrig att fungera riktigt så smidigt som jag ville. I värsta fall kan man förstås telneta till linuxburken och säga åt herr modem att ringa upp manuellt...

------------------
CF

Jag tror att vi ska fokusera på att hjälpa Cina att hitta en lösning baserad på nuvarande utrustning...

754 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
626 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
626 ms — ändringar (db)