webForumDet fria alternativet

Märkligt problem med mitt bärbara dator och trådlös nätverk.

Nätverk

8 svar · 2 180 visningar · startad av Dr-man

Medlem sedan juli 2002732 inlägg
Frågan#1

Jag har ett märkligt problem som gäller min bärbara dator och mitt trådlösa nätverk. Jag kan inte ansluta min bärbara dator till trådlösa nätverket, men nog andra apparater, som Nokia Lumia, Ipad, mm.

Men det gäller endast mitt trådlösa nätverk, andra trådlösa nätverk kan jag nog koppla upp mig med bärbara datorn.

Jag har även försökt koppla manuellt till mitt trådlösa nätverk utan resultat.
Min bärbara dators modell är HP ProBook 4340s.

Är det nån, som kan hjälpa?

Medlem sedan feb. 2010177 inlägg

Jag stötte på samma problem för ett tag sen. Och det var så skumt att jag kunde absluta min laptop till andra nätverk. Så jag försökte med det mesta jag kunde komma på. Ringde även till supporten på min internet leverantör. Men allt slutade med att jag fick installera om datorn. Så nu funkar det igen

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Vad händer när du försöker?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Har du symbolen för WiFi tillgängligt om du kör W7 eller W8?
På min frus Sony Vaio finns det en liten knapp för om man vill aktivera det trådlösa. Den har ibland av misstag slagits av!
Kan det vara slikt?

Knappen för det inbyggda trådlösa trafiken är på hos den bärbära datorn. Märkliga är att i samma bostadsområde, ser jag andra trådlösa nätverk, men dock inte min eget trådlösa nätverk.

Detta gäller, som sagt endast den bärbara datorn.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Kan det vara så att routern kör på 5GHz-bandet - och din dators nätverkskort inte stödjer det?

Medlem sedan jan. 2005953 inlägg

Använder du PSK (Pre-shared key) för nätverket? Från vilken enhet har du i så fall satt värdet för den? Jag har upplevt problem med Windowsmaskiner att ansluta till nätverk där PSK har konfigurerats från Linux.

Det trådlösa nätverket fungerar både med 2,4 GHz och 5 Ghz.
Jag har använt mig av PSK (Pre-shared key) för nätverket och har konfigurerat med Windows maskin. Bärbara datorn har Windows 8.1 som
operativsystem.

Det verkar, som om problemet började efter Windows 8.1 uppdateringen, men är dock inte säker. Det sista man vill göra att installera om datorn pånytt.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Har du begränsat antalet ip-adresser som din router delar ut?

Det, i kombination med långa lease-tider kan innebära att det inte finns någon adress tillgänglig för din laptop.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)