Det här verkar kolt om man vill köra en egen burk som router eller nåt: http://www.pfsense.com/
Edit: Lärde mig precis nått nytt, verkar som om man kan koppla ihop alltihop och använda olika gateways för att "manuelt" dela upp belastningen på nätet. Mycket man inte kan.
Samma ISP och runt 10 jobburkar. Så inget jättenätverk och jag skulle helst hitta en router som klarar av det jag vill göra och inte en dator med pfsense.
Flera WAN-portar ska väl inte behövas då inkommande kabel är en till antalet.
Borde finnas en router som kan hantera flera fasta ip-adresser på wan-porten och dirigera trafiken till servrarnas interna ip och använda NAT till jobburkarna.
Titta på en "riktig" firewall (inte dom enkla för hemabruk) som klarar NAT där kan du använda en ip-adress som alla dina användare "använder" och dom andra kan du köra NAT för dina servrar.
Skulle gissa att ex. Cisco's ASA 5500 serien klarar detta. (Har inte provat just den modellen så jag skriver gissar).
Om du vill lösa det "enkelt" kanske du kan köra en dum hub ytterst, dit du kopplar alla servrar du vill ha externt, samt en soho-router för resten av datorerna. Då får du ju dock inget brandväggsskydd för servrarna.
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25