webForumDet fria alternativet

SFTP-anslutning, Permission Denied

Nätverk

7 svar · 944 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Snacka om huvudbry.

Min sftp-anslutning till min tv-dator har fungerat utmärkt. Men nu när jag har flyttat så kommer jag inte längre åt den, jag får "Permission denied" av någon anledning.

Så här ser det ut:

OSX -> Router -> Xbmc Live

Vad är nytt sen flytten?
Nya routerinställningar (nytt internet) och därmed fick min mediadator nytt ip. Men anslutningarna är det inget fel på, jag kommer fortfarande åt dess webbserver på den nya adressen.

Jag använder Transmit på OSX Snow Leopard för att ansluta.

Inte lätt för er att felsöka kanske, men har ni några idéer? Maskinen är alltså uppkopplad till nätverket och får internet som den ska. Jag kommer åt den via webbservern men alltså inte via FTP där jag får Permission Denied.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Vad säger loggen för ssh/ftp? Om du kommer åt den under /var/log/auth.log på xbmc-datorn. Det kan ju även vara så att public keyn för xbmc-hosten är sparad som knuten till ip-addressen och inte hostnamnet. Jag är inte helt säker på om Transmit använder sig av standard-filen (~/.ssh/known_hosts) för att spara nykeln.

Kan du öppna terminalen på din mac och skriver:
sftp användarnamn@xbmc-address
Vad får du för resultat då?

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Vad säger loggarna på sftp-servern? Händer samma sak om du prövar att köra SSH via terminalen i OS X?

colione skrev:

Vad säger loggen för ssh/ftp? Om du kommer åt den under /var/log/auth.log på xbmc-datorn. Det kan ju även vara så att public keyn för xbmc-hosten är sparad som knuten till ip-addressen och inte hostnamnet. Jag är inte helt säker på om Transmit använder sig av standard-filen (~/.ssh/known_hosts) för att spara nykeln.

Kommer inte åt de filen. Använder xbmc live och i dess File Manager så kommer man bara åt användar-rooten eller vad man ska kalla det. Men det du skriver låter vettigt. Men jag har inte hittat någonstans där man kan nollställa dessa inställningar i vare sig Transmit eller Xbmc.

colione skrev:

Kan du öppna terminalen på din mac och skriver:
sftp användarnamn@xbmc-address
Vad får du för resultat då?

Connecting to 192.168.0.195...
The authenticity of host '192.168.0.195 (192.168.0.195)' can't be established.
RSA key fingerprint is d6:7d:d4:34:a1:57:3e:c7:df:11:b7:df:c4:8a:a0:16.
Are you sure you want to continue connecting (yes/no)?

Valde Yes och fick följande:

Warning: Permanently added '192.168.0.195' (RSA) to the list of known hosts.
Connection closed by 192.168.0.195

sftp -vvv användarnamn@xbmc-address

-v ökar verbositeten. :) Vad säger den nu?

colione skrev:

sftp -vvv användarnamn@xbmc-address

-v ökar verbositeten. :) Vad säger den nu?

Oj, nu hände det en jäkla massa grejer. Ska jag posta allt? Jag tror jag kom åt den nu i alla fall, för nu står det
sftp>

Intressant. Men då kom du åt den. :)

Har nu laddat hem transmit, den verkar inte spara public keyn för maskinen nånstans. :/

Kan du ssha till maskinen (ersätt sftp med ssh).
Du kan även prova om du kan använda en annan grafisk klient för att sftpa. Typ cyberduck. http://cyberduck.ch/

Det verkar som att det var Little Snitch som låg och blockerade mina anslutningar av någon konstig anledning. Inte helt säker dock, men nu är det löst. Tack för hjälpen!

282 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
151 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
152 ms — ändringar (db)