Jag har problem med att koppla upp min dator.Verkar som om nätverkskortet inte får kontakt med nätet,har nyss bytt till ett nytt hjälpte inte.Har en laptop kopplad mot samma modem och den fungerar.
Finns det någon som kan hjälpa mig?
//Mats
Din ISP?
Typ av dator?
Datorn som det inte fungerar med, OS? Vista?
Brandvägg? Samma på båda datorerna?
Har du samma typ av program installerade på båda datorerna, kan vara en konflikt?
Laptopen som det fungerar med, vilket OS?
Typ av nätverkskort?
Typ av modem?
Eftersom du skriver modem så antar jag att det inte har en inbyggd router.
Brukar vara så att många isp:ar låser ip-adressen de delar ut på ett abonnemang till nätverkskortets mac-adress. Det gör att om man byter dator så måste man vänta tills låsningen har släppt. Det kan ta upp till en timme innan isp:en delar ut en ny adress. Bara att koppla in den nya datorn och vänta tills att låsningen har släppt och den får en ip-adress tilldelad från isp:en.
Lösningen är att koppla en router mellan modem och dator. Då får routern ip-adress från isp:en och datorn får en ip-adress från routern. Det gör även att du kan ha flera datorer uppkopplade samtidigt.
Ja... Jag tror Telia tidigare har haft 20 minuter.
Det är även bättre ur säkerhet, då en router är bättre skydd än en sladd rakt in i datorn. Även en enkel router. Så ... en enkel router är absolut att rekommendera, även om du bara kopplar in en dator!
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2