webForumDet fria alternativet

Olika dataströmmar i samma kabel?

Nätverk

15 svar · 2 346 visningar · startad av DanneSt

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg
Frågan#1

Ursäkta en förmodligen urdum fråga, men visst kan man skicka olika dataströmmar i en och samma nätverkskabel?

Jag har dragit en cat6-kabel till platsen där jag har min tv och i den går det en IP-TV-signal. På denna plats står även min Playstation 3 som jag nu vill koppla in via kabel då det laggar en del när jag streamar till den från datorn över WLAN.

Datorn står i kontoret och även dit har jag en cat6-kabel. Bägge kablarna strålar samman under trappen där min fiber kommer in.

Nu till min fundering, visst kan jag via en router/switch koppla in både Internet-strömmen och IP-TV-strömmen i samma kabel till tv-platsen?

Och hur gör jag det på enklaste sätt? Jag har en WLAN-router (Linksys WRT54GL) men den kan ju bara ta in en ström (Internet), vad behöver jag för att kunna ta in två strömmar? Jag har en till WLAN-router som ligger och skräpar, kan jag nyttja den till nåt eller behövs det nåt annat?

Som sagt, säkert en dum fråga men jag är total analfabet på nätverksuppsättningar... :r

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

En Nätkabel har 8 tåtar varav 4 används för det normala nätet. Det finns färdiga uppspaltare (fördelare) som kan kopplas i båda ändarna så kan man köra två olika grejor i kabeln.

Lasp skrev:

En Nätkabel har 8 tåtar varav 4 används för det normala nätet. Det finns färdiga uppspaltare (fördelare) som kan kopplas i båda ändarna så kan man köra två olika grejor i kabeln.

Aha, och en "fördelare" hittar jag kanske för några hundralappar på vilken Clas Ohlson/Kjell & Co som helst? :) Eller kanske Dustin är bättre?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Detta kan vara rätt för dig!
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135153435

Lasp skrev:

Detta kan vara rätt för dig!
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135153435

Strålande Lasp! Mången tack! (y)

Ska införskaffa dessa och se om det funkar för mig!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Om din andra WLAN-router också har en switch med minst tre portar inbyggd så kan du lösa det utan att köpa någon extra hårdvara. Ställ den skräpande routern i tv-bänken och koppla sedan in kablaget till tv-bänken, IP-TV-boxen och PS3:an i routerns switch (dvs. inte WAN-ingången).

muskot skrev:

Om din andra WLAN-router också har en switch med minst tre portar inbyggd så kan du lösa det utan att köpa någon extra hårdvara. Ställ den skräpande routern i tv-bänken och koppla sedan in kablaget till tv-bänken, IP-TV-boxen och PS3:an i routerns switch (dvs. inte WAN-ingången).

Hmm, menar du så som jag försöker visa i kopplingsskissen?
Den kraftiga böjda linjen representerar cat6-kabeln till TV-platsen.

Kopplingsskiss.gif

Har inte IP-TV härhemma, men annars är det i princip exakt så jag har kopplat det hela här hemma.

Internet --->	D-link DIR-655	--->	Dator 1
				--->	Dator 2
				--->	Dator 3
				--->	D-link-switch	--->	HTPC
							--->	Xbox 360

muskot skrev:

Har inte IP-TV härhemma, men annars är det i princip exakt så jag har kopplat det hela här hemma.

Internet --->	D-link DIR-655	--->	Dator 1
				--->	Dator 2
				--->	Dator 3
				--->	D-link-switch	--->	HTPC
							--->	Xbox 360

Men du har ju bara en dataström att skicka (Internet), jag har två (Internet + IP-TV). Funkar det att göra det i samma kabel (cat6) genom att skicka in dem bägge i Linksys-routern och sen dela upp dem i X-micro-routern? Kan routrarna hålla reda på de olika dataströmmarna?

Eller är det som Lasp säger att jag behöver en kabeldelare i varje ände?

Just det, slarvtittade tydligen lite på din skiss. Har tyvärr ingen koll på hur IP-TV fungerar så jag vågar inte svara på det riktigt. Men det är ju lätt att testa eftersom det inte kräver någon ny hårdvara.

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

Värt att tänka på är dock att alla 8 småsladdar i kabeln används om man kör gigabit ethernet!

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

Om jag tolkar din skiss rätt så kommer det ju inte att funka med en switch vid TVn.
Jag tolkar det som IP-TV historien får en egen extern IP-adress. Och då kan man ju inte koppla in den på lansidan i din linksys. Det kommer ju att bli knas.

Så om jag tolkat rätt så handlar det nog antingen om att fysiskt splitta kabel som du var inne på, men jag har för mig det kan bli lite mer störningar då, (ingen aning om krav påIPtv faktiskt)

Eller också en klart mer avancerad lösning med olika VLAN.

/pebi

Ledel skrev:

Värt att tänka på är dock att alla 8 småsladdar i kabeln används om man kör gigabit ethernet!

Nix, jag har 100/100 Mbit i fibern och routern klarar inte mer än 100 Mbit i sina LAN-portar.

pebi skrev:

Om jag tolkar din skiss rätt så kommer det ju inte att funka med en switch vid TVn.
Jag tolkar det som IP-TV historien får en egen extern IP-adress. Och då kan man ju inte koppla in den på lansidan i din linksys. Det kommer ju att bli knas.

Hmm, vet faktiskt inte. Det är ett fiberpar i uttaget och då antar jag att det bara är en IP-adress?

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Du kan självklart köra TV och Internet och VoIP och vad som i samma kabel, det som kan ställa till det är om din PS3a eller dator skulle använda upp all bandbredd du har, i så fall behöver du konfigurera QoS, Quality of Service, så att TVtrafiken har företräde om linan skulle vara överbokad.

Nu har inte vanliga 'hemmaroutrar' QoS-möjligheter kanske, där är jag inte så insatt, men tanken med bredbandsutbyggnaden är självklart att man bara ska behöva en kabel för allting, inte dela upp de olika tjänsterna fysiskt.

niklasw skrev:

Du kan självklart köra TV och Internet och VoIP och vad som i samma kabel, det som kan ställa till det är om din PS3a eller dator skulle använda upp all bandbredd du har, i så fall behöver du konfigurera QoS, Quality of Service, så att TVtrafiken har företräde om linan skulle vara överbokad.

Nu har inte vanliga 'hemmaroutrar' QoS-möjligheter kanske, där är jag inte så insatt, men tanken med bredbandsutbyggnaden är självklart att man bara ska behöva en kabel för allting, inte dela upp de olika tjänsterna fysiskt.

Ok, så jag kan stoppa in både Internet och IP-TV'n i routern och sen använda den andra routern vid TV-platsen (enligt min skiss)? Linksys-routern har faktiskt QoS-funktionalitet, men då måste väl även den andra routern ha det?

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Ja QoS bör du ha hela vägen för att det ska fungera bra, det beror ju lite på om TVn och datorn/PS3an är kopplad till samma router, har den QoS-stöd borde det räcka med QoS på den. Att ha olika kablar för de olika tjänsterna ska du inte behöva mecka med

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)