För många år sedan gjorde jag tester på överföring, korten är bara en bit, men du borde komma upp i 3-4 hundra Mbit.
Mycket beror på hårddiskar, krypto typ av filer.
Har du kopplat en kabel direkt mellan datorerna eller har du en switch/router mellan dem? Om du har en switch/router mellan datorerna, har du kontrollerat så att den klarar mer än 100mbit?
Nja, kablarna lär inte påverka, antingen fungerar det, eller så fungerar det inte. Det kan kablarna påverka
Jo, kabeltypen spelar visst roll. Det är inte så enkelt att det "antingen fungerar, eller så fungerar det inte" tyvärr. Cat5 är specad att klara hastigheter upp till 100Mbit/s och kan således vara en flaskhals.
Nja, en viss typ av kabel är specificerad att klara av vissa frekvenser, har viss dämpning etc. T.ex så säger standarden för gbit att en kabel som är av typen cat5e kommer fungera upp till 50 meter (eller något sådant.) En kabel av typen cat6 ska klara 100 meter. Det finns dock marginaler på allting (kablar, standarden, kontakterna, transformatorerna, chipsena osv) så en sämre kabel kan mycket väl klara av gbit, även om standarden för gbit inte garanterar det.
Det är faktiskt ganska generösa toleranser, och sålänge det inte är extrema förhållanden så kan man nog ignorera kabeln som felkälla. Sen, om kabeln är taskig, så lär man märka en kraftig försämring pga många tappade paket.
Har du kopplat en kabel direkt mellan datorerna eller har du en switch/router mellan dem? Om du har en switch/router mellan datorerna, har du kontrollerat så att den klarar mer än 100mbit?
Jag kopplar datorerna genom routern. Och den ska som sagt klara gigabitlan.
Båda kablarna är Cat.5e.
Problemet är att jag kör XBMC Live på min lilla mediadator och därför kan jag inte direkt skicka filer på annat sätt än ftp. (Har inte förstått hur man gör... :p)
Men återigen - filöverföring via Ftp borde väl inte ha någon betydelse på hastigheten?
Vid filöverföringen använder jag FTP med SFTP, kan det ha någonting med hastigheten att göra?
Ja, är FTP med SFTP, på båda eller ena? Är båda datorerna Windows eller Mac, eller är den ena Windows och den andre Mac?
Många frågor, vill dock bara förstå din fråga så korrekt som möjligt.
Jag har samma sak här. Jag kör Gigabit trådat och 300Mbit trådlöst (dlink dir-855). Trådat hamnar jag på runt 10MB/sek vilket jag anser vara helt normalt. Flaskhalsen sitter i diskar/processor/NIC (även om de ska klara gigabit).
det är troligast hårddiskarna som inte klarar av att skriva snabbare, har du provat om det är skillnad på till och från din "server"?
Samma hastighet åt båda hållen...
Känns dumt att kunna tanka filer över internet i 7-8mb/s och sen bara kunna skicka filer lokalt mellan två datorer i 10mb/s. Vad är då meningen med gigabit-lan?
Uppdelningen ser ut så här:
Internet > d-link > Macbook (osx) och Asrock ion 330 (XBMC Live)
Eftersom det troligtvis är en 2.5"-disk så kan den ju gå i 5400rpm eller kanske t.o.m. 4300rpm...
Datorn säljs ju som HTPC och dom brukar ju vara byggda för att dra lite ström och hålla en låg ljudnivå, då blir prestandan lidande.
En annan tanke att ju att drivrutinerna för nätkortet i någon av datorerna är gammal.
Ja, båda datorerna har ju i och för sig en 2.5"-disk som snurrar med 5400rpm. Macen är med säkerhet väluppdaterad, däremot Asrocken kanske är flaskhalsen då jag bara kör xbmc live som sagt. Har ingen koll på drivisarna till den.
Om vi då säger så här i stället: Vad krävs det för prestanda för att klara av att skyffla filer mellan två datorer snabbare än 10mb/s? Måste man ha en superdator?
244 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2