webForumDet fria alternativet

routern slöar ner internet?

Nätverk

12 svar · 1 354 visningar · startad av Repiv

Medlem sedan mars 2007163 inlägg
Frågan#1

hej jag satte in en trådlös router så morsan och farsan ska kunna få trådlöst internet. min data är första datorn.
nu är det så att efter att jag satte in den så kan jag varken se ller ha min egen cam på i msn och får inte heller upp några servrar på Te x Counter-strike..
vad kan felet vara? slöar den ner mbit/sek ? Tacksam för svar :bire

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

När du kör NAT (vilket typ alla routrar gör) så har du bara ett internt IP-nummer, och routern har ett publikt. Det är alltså bara routern som syns mot internet.

För att lösa detta kan du mappa upp portar i routern, eller köra Passive Mode, som de flesta program har stöd för.

okej, men jag är inte jätte datakunnig så förklara mer hur jag gör för att mappa upp portar eller köra passive mode =)

hur mappar man upp portarna i routern, det är riktigt segt nu

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Hur var det kopplat innan? Hur är det kopplat nu? Vad menar du med "det är riktigt segt nu"?

innan routern var det ju kopplat helt vanligt, telejacket in i modemet som är inkopplat till datorn som det ska vara, kopplade sedan in routern efter beskrivnigarna i instruktionerna, allt funkar så men tycker att jag inte får ut mina 8/mbit nu, kan tex inte ha cam på i msn, får inte upp servrar och tkr att intenret är lite segare, kanske har fel också, kanske en inbillning,
vissa säger att det är brandväggen som stör camen och servrarna, men har provat att ta bort den, men fungerar ändå inte, hjälp tack :P

1. Kör tptest och kolla vilken hastighet du har när din bredbandsrouter är inkopplad. (Kör gärna en gång med den urkopplad också, som referens)
  2. Kolla upp modellbeteckningen på bredbandsroutern.

körde tp testet ocj hag betalar för 8mbit det står i testet att jag skickar data 0,84 mbit/sek och tar emot 6,93mbit/sek och det står att det är bra, men varför kan jag då inte se eller skicka min egen webkamera i messenger osv ?:S

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Det där är ju inga hastigheter att klaga på direkt. Vad hade du för märke och modell på routern?

Repiv: Du måste sluta göra kopplingen mellan hastighet och hurvida webcam och cs fungerar, det är två helt skiljda saker. Däremot så kan din bredbandsrouter bidra till problemet, troligtvis genom att den inte släpper igenom de portar som krävs. Sök lite på nätet efter port forwarding.

Dryden: det är en zyxel men model vet jag inte , hittar inte kartongen, är det viktigt att veta modell?

Onkelborg: okej är inte så jätte duktig på det här så antog att det var problem med hastigheten, förlåt, ska söka lite och kolla :)

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Repiv skrev:

Dryden: det är en zyxel men model vet jag inte , hittar inte kartongen, är det viktigt att veta modell?

Modellbeteckningen brukar även finnas på själva apparaten, oftast på baksidan där det står serienr mm.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Wireless Zero Configuration-service

Lösning:

It is called: the Wireless Zero Configuration-service
It is automatically turned on by Windows XP (Windows) on startup, because it needs it to establish a Wi-Fi connection, but after the connection is established, it can be stopped/killed and then the pauses/glitches are gone.
We added a registry entry to windows to automatically kill the process after startup, but you can always do it manually in the 'services' program of Windows. In the Services list, there is the Wireless Zero Configuration-service, stop that and the problem is solved!!

And this also is a big help when gaming online. Same problem, same solution.

So, for everyone with a wireless network with glitch problems, this is the solution:

kill the Wireless Zero Connection-service after (!) startup.
Start-->Control Panel-->Admin Tools-->Services-->Wireless * Zero Config Properties
-->General-->Services status-->STOP-->Apply.
Note you can not set to disable as your network will never start but you can follow this tip below:
https://www.pcmag.com/article2/0...9,1566989,00.asp

OR edit Registry as follows:
Go to Run
type Regedit
Press OK

HKEY_CURRENT_USER
Software
Microsoft
Windows
CurrentVersion
Run
Add this key:
WZC-Killer REG_SZ "c:windowssystem32net.exe" stop WZCSVC

http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/821795.html

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)