webForumDet fria alternativet

Tappar kontakt med routern.

Nätverk

6 svar · 2 086 visningar · startad av mikaelsooh

Medlem sedan feb. 2007200 inlägg
Frågan#1

Min bärbara dator har en tendens att tappa kontakt med routern och routern har en tendens att tappa kontakt med nätet. Har en Netgear DG834G v.2

Har fnulat på det här problemet ett par veckor men inte kommit fram till någon lösning. Någon som kan ge mig lite tips?

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Bytt TP-kabel mellan modem och router?
Rakkoppla dator direkt till modemet för att se hur det fungerar då.

Kanske skulle utveckla...

Kör trådlöst. Det fungerar lite sådär. Har topp signalstyrka (bor i ett litet hus och har som längst 12 meter till routern och närmsta granne är 150 meter bort). Hastigheten går upp och ned och ibland är det bara kontakt router - internet som försvinner och ibland försvinner all kontakt med routern. Helt och hållet. Då brukar det ta ett par minuter sen får man kontakt igen, med varierande hastighet. Med sladd funkar det i stort smärtfritt bortsett från att kontakten med nätet försvinner ibland även där.

Så. Problemet finns i det trådlösa känns det som.

Har testat med ett par olika kanaler men byter jag från 11 till ex. 10 försvinner routern helt och hållet.

Har sökt nätet efter olika typer av lösningar men inte kommit fram till någonting.

Noterade precis att min gamla bärbara dator med XP har fungerat felfritt hela dagen medan min nya med vista home premium (64) krånglar big time.

Problem med Vista?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

IP6 i Vista?

IP6? Utveckla... har dålig koll på sånt där.

Medlem sedan okt. 200427 inlägg

Du kan undersöka hur din router är placerad, står den varmt eller ligger ner så finns risken att den överhettas och att det är därför den "försvinner" då och då.

Det finns en del andra prylar som använder samma frekvensområde, tex trådlös videoöverföring, en del fjärrstyrda strömbrytare, trådlösa larm osv.
Har du något sånt hemma?

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)