webForumDet fria alternativet

Nätverket går ned hela tiden

Nätverk

4 svar · 668 visningar · startad av inspiro

Medlem sedan sep. 2005673 inlägg
Frågan#1

Hej! Har problem med att nätverket (hemma) börjat gå ned hela tiden, både trådlöst och trådbundet. Det enda som tycks hjälpa är att dra ut sladden på routern, då kommer den igång igen (ett par timmar).

Routern är en billig Netgear-nånting med inbyggt adsl-modem. Men den har fungerat bra förut till mina behov. Har ca 4-5 olika datorer med blandade ms-operativ (xp, vista och W7) samt xbox360 och en iphone på nätverket.

Kan det vara att man kör många olika operativ som ställer till det eller är det routern som är slut?

Finns det någon bra kombinerad router/adsl som ni kan rekommendera, hittar nästan inga såna (smidigt med allt i ett, vill inte ha fler burkar än nödvändigt på skrivbordet)?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Nej, det ska inte spela någon roll om anslutna enheter har olika operativsystem.
Vilken routermodell är det?
När är det köpt?
Har du uppdaterat firmware (om det går)?
Eller nollställt routern (om det går)?
Kollat eventuella instruktioner för trouble shooting?

Är inte hemma nu men det är typ en sån här fast en modell äldre och trådlös.
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=80925

Finns ingen nyare firmwire än den som var med när jag köpte den för ca 4 år sedan. Har testat det mesta och den fungerar ju men bara en stund och har den väl gått ned så är det bara sladden ur som hjälper. Sen går den igång iden direkt utan problem.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Tack, ska kolla igenom alla länkar ikväll när jag kommer hem!

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)