Hej!
Jag har problem med en av familjens datorer.
Problemet är att jag kommer inte ut på Internet.
Anslutningen sker via ett D-link DSL-G604T till ADSl.
Det är inga problem med att komma åt administrerings sidan på modemet/routern med Explorer, men Explorer kommer inte åt Internet, antivirusprogrammet (NOD32) kommer heller inte ut på nätet.
I nätverket har jag 2 andra datorer som funkar mot nätet
När detta började hade datorn krånglat ett tag och jag hade förberett en ominstalation, då jag nu misstänkte programfel så gjorde jag en formatering av hårddisken och instalerade om XP och NOD32.
Tyvärr så står jag kvar utan anslutning till Internet.
Det är inga problem mellan datorerna, jag hämtar och skickar filer.
Status för "Anslutning till lokalt nätverk" säger att jag är ansluten men den räknar hela tide upp skickat/mottaget paket. I bland 1-2 paket i sekunden ibland 10-20. Även då det inte sker något som enligt mig skulle skapa någon form av nätverkstrafik.
Status för "Local Area Connection på DSL-G604T" säger att jag är ansluten.
Där räknas också antal skickade/Mottagna paket upp för den här datorn, men inte för Internet Gateway. Där står det samma värde.
Jag vet inte om det ärtill någon hjälp men jag kollade aktiva processer i aktivitetshanteraren.
Systemets vänteprocess CPU 97 Minnesanvändning 28kb
taskmgr.exe CPU 02 -------||--------- 4 240kb
svchost.exe CPU 01 --------||-------- 22 668kb
csrss.exe CPU 01 --------||--------- 3 480kb
Datorn jag har problemmed är en Dell 9100 som just nu har brandväggen avstängd
Jag börjar att känna mig totalt förvirrad, :q
fast det kanske beror på surströmmingen jag åt i går kväll.
;-)
Jag hade Adaware instalerat, nu har jag bara XP + NOD32.
Adaware har jag använt i flera år utan att jag har uppfattat att det skulle vara något problem.
Skulle det hjälpa att få en ny ipadress på modemet?
Ang Adaware
Efter ominstalationen har jag inte instalerat något mer än XP och NOD32.
Ang ping
Tyvärr sitter jag inte hemma just nu så jag kan inte försöka att pinga.
Återkommer så fort jag testat.
Kan det vara någon form av virus?
I går kväll upptäkte jag att mappar på hårddisk 2 ("D") försvunnit.
Hittade en av dom (Bilder) i en mapp med ett namn som verkade vara slumpat till ca 15 bokstäver. Mappen (Bilder) anges vara tom i egenskaperna.
Tråkigt, då jag hade alla kort från de senaste 5-6 åren i den mappen.
Ytterligare 3 sådana mappar (15 bokstäver, konstigt skapande datum)
finns på D med varierat innehåll.
Gemensamt är dock att allt innehåll ger "Åtkomst nekad"
Mysko är det dock att när jag kör NOD32 hittas alla kort i den mapp (Bilder)som enligt egenskaper är tomm.
Men NOD32 får inte komma åt filerna.
Hur du installerat och i vilken ordning har betydelse med vissa spamfilters.
Vänligen läs tråd om en person med samma problematik. Om du vill lösa det alltså.. ?
Oki, har du gjort pluginjusteringen? Var inte rädd för att testa. Om jag var du, skulle jag avinstallera alla spamfilterprogram, AdAware osv.. som kan krocka med nod32.
Eller helt enkelt använda AVG, vilket enligt egen erfarenhet aldrig krockat.
Önskar lycka till iaf. :)
Jag har inga andra program än XP och NOD32 instalerade.
Så vitt jag förstår så finns inget inbyggt SPAM filter i NOD32 eller XP
Misstänkte Brandväggen fr början men då två andra datorer kopplade till D-linken fungerar blir jag fundersam.
Jag har prövat att starta om D-linken, bytt uttag på D-linken, bytt nätverkskablar.
Men jag kommer åt admin sidan på D-linken från datorn jag inte kan ansluta till Internet.
Misstänkte ett tag fel på Explorer, men NOD32 kommer heller inte ut för att hämta uppgraderingar.
PING fungerar heller inte bortom brandväggen.
Mellan de tre datorerna i mitt hemanätverk fungerar allt, så vitt jag kan se.
Hej!
Efter mycket funderande insåg jag att det bara var att börja byta prylar för att den vägen försöka lösa det hela!
Jag började med nätverkskortet och sen fungerade det.
Varför förstår inte jag då jag via nätverkskortet kom åt resten av familjens datorer samt att jag kom åt att administrera modem/router.
Är det någon som har en förklaring till varför jag nådde routern men inte längre?
Tack för all hjälp.
MVH
Pär-Arne
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e