Hej alla, jag har ett trådlöst nätverk här hemma där jag har anslutit två staionära datorer utan störe problem med en 128 bitars WEP-nyckel. Men när jäntan kommer hem på besök och vill ansluta sin bärbara dator så tjatas det om att windows inte hittar något certifikat. Jag har inte en susning om hur jag ska hantera det här. Vi har tidigare gått runt problemet med att använda en D-Link USB sticka, men nu råkade den ut för en olycka och när vi försöker få till uppkopplingen med datorns inbyggda WLAN så får vi certifikatproblemet.
Tyvärr så har laptoppens ägare gått iväg så jag kan inte loga på den datorn. Men om jag ska försöka beskriva det hela så börjar vi med förnstret trådlös nätverksanslutning där det istället för texten Ansluten står "referenser krävs"
I aktivitetsfältet (bredvid klockan) så har vi då den lilla ikonen med skärmen som talar om om man är ansluten eller inte där kommer det upp en textruta som säger att Windows inte finner något giltigt certifikat och kollar man statusen så tycker Windows att man ska reparera, men det hjälper ingenting.
Jag har sett på vissa datorer att dom inte frågar efter säkerhetsnyckeln utan något annat som jag inte kommer ihåg vad det heter, osso finns det en bock längre ner där man kan välja att ange säkerhetsnyckeln istället, det kanske är det som du har råkat ut för?
Jag vet inte om jag fattat det där med nyckeln rätt, men det står ju att nyckeln delas ut automatiskt och den är förbockad vilket jag hoppas att min router gör för då är det ju ingen idé att ha en kryptnyckel. Jag har i alla fall avbockat alternativet och knappat in nyckeln manuelt.