webForumDet fria alternativet

Playstation 3 att nå hårddisk kopplad till Airport Express

Nätverk

8 svar · 2 134 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Jag är hemma hos mina svärföräldrar nu och sitter och tänker lite på vilka nya prylar jag bör skaffa mig. Jag ordnade nyligen en Airport Express som har en USB-utgång till vilken man kan koppla antingen skrivare eller hårddisk.

Om jag kopplar en hårddisk till den, kan jag med min Playstation 3 nå den hårddisken och titta på film via den??

I så fall hur?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

det borde gå, Airport Express använder samba och det kan även PS3:an :)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

stoffe-2k skrev:

det borde gå, Airport Express använder samba och det kan även PS3:an :)

Herr Besserwisser säger: SMB är ett protokoll för att överföra filer medan Samba är en implementation av det protokollet. Jag tror varken Apple eller Sony använder just den implementationen av SMB.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Vad jag vet så kan du bara koppla en skrivare till en Airport Express, Airport Extreme/Time Capsule kan du däremot ansluta externa hårddiskar till.

Fasen också - det grusar mina planer - vill nämligen ha alla filmer och bilder på en central disk som jag vill kunna nå såväl från laptops (pc och mac) som stationär mac som ps3 - utan att behöva ha igång nån dator som en sorts mediaserver - tips på hur jag kan göra det då???

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Du köper en NAS?

Tips, priser och länkar

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag har själv en Netgear ReadyNAS Duo, med 2x500Gb-diskar i. Den ska nu också ha stöd för Timemachine, men det är inget jag har hunnit sätta mig in i än. Programvara för schemalagd backup finns också och diskarna speglas automagiskt. Jag har min NAS som "officiell fildisk" hemma, Macbooken blir bara mellanlagring från kamera/mobil i väntan på arkivering. Fungerar skitsmidigt tycker jag, som ändå gör en hel del jobb manuellt som säkert går att få till med automatik.

Litet "obs" för denna NAS dock, den låter en del. Jag har placerat min i en garderob för minsta möjliga fysiska uppmärksamhet.

Mac-friendly
All ReadyNAS systems support the Apple Filing Protocol (AFP) and Apple Time Machine™ so multiple Mac users can use a central location to share files and do backups. Bonjour® software enables auto-discovery and Macintosh status monitoring widgets are supported.

Källa: netgear.se

De problem jag har haft med NAS:en som mediaserver har nog dock mer med PS3:an att göra. Den trådlösa förbindelsen mot NAS:en (via min router) dyker mest hela tiden så fort en laptop kickar igång och kör WLAN. Jag har dock planer på att köra PS3:an trådbunden, vilket borde eliminera de problemen i princip helt. Men man är ju fan aldrig hemma så man kan testa. :p

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Koppla hårddisken till PS3an?

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)