Jag söker nån affordable (hmm, vad heter det på svenska?) hårdvara för att ta emot RS232 över Ethernet med 4 fysiska COM-portar. Tanken är att en pc ska kunna kopplas upp mot denna enhet över ethernet, och så har man någon mjukvara i PCn som skapar 4 "virtuella" com-portar, som skickar ut det som de tar emot över ethernet, och blir sedan en fysisk port. Jag kollade på direktronik men då vart inte plånboken nå glad och vägrade öppna sig.
Om du kan ställa en dator på andra sidan och installera Linux så tror jag att det ska gå relativt enkelt att lyssna på en port och rikta om kommunikationen mot com1. Kanske lite överdrivet att ställa en dator bara för det syftet, men har du en dator över så är det åtminstone "gratis", om än otympligt.
Ett annat alternativ, dock relativt dyrt ändå kanske, är en Arduino med en Ethernet Shield. Arduino är ett mikrokontroller-kort som man kan koppla på olika utökningskort på. Dock kommer det ändå gå på dryga 600 kr med frakt och du kommer behöva skriva lite kod själv, och även modda hårdvaran lite för att koppla in seriekabeln. Iofs behöver du eventuellt även en extra-krets för att skicka rätt signalspänning.
Men då måste jag ha 4 Arduino med tillhörande ethernet shield? Funderar lite på om man skulle kunna göra något med en AVR, fyra max232 och någon ethernet krets.
Om du behöver 4 Com portar tror jag att du har tänkt fel i upplägget.
Har du fyra enheter som alla har varsin comport enbart för att sända en signal av On eller Off typ!
Det känns som om du nu kan börja på ett andra varv i utvecklingen när du har nått mål i den första. En Aurdoino har ett antal portar för till och från. En jätteskön liten manick.
Så fundera på vad din uppgift skall vara, vilka ingångar och vilka signaler som behövs.
Du nämde tidigare ett reläkort! Vilket?
Jag kommer med ett nytt bud... Ibland är de enklaste lösningarna de bästa. Har du funderat på att dra fyra seriekablar hela vägen från datorn? Använd pek-datorns serieportar och fyll ut med USB->RS232-adaptrar efter behov. Så länge kablarna inte är längre än c:a 15 m ska det funka.
Visserligen får du dra fyra långa kablar istället för en, men jag tror du sparar pengar på det dock.
Det var det jag hade tänkt, men ville bara se om det gick att göra en snyggare lösning med en nätverkskabel istället. De där 15meterna kan nog bli ett problem då ena linan kommer landa på kanske 30m,. Men tror att det ska gå bra sålänge jag skickar i Cat5 kabel.
Vad skulle egentligen kunna hända om de tre nedre enheterna på listan skulle dela COM-port? Det kommer ju inte vara någon konstant ström, men när det väl skickas något så kan det vara till alla tre enheterna på en gång.
Det du funderar på att göra är alltså att koppla TX till flera RX? Det finns en liten risk att datorn serieport inte kan driva tre st portar, vilket inte skulle vara någon fara förutom att ingen kommunikation når fram.
Det stora problemet som kan uppstå är emellertid att ett kommando som du skickar sammanfaller mellan apparaterna så att två eller tre av enheterna gör galna saker. Om du har rejäl otur så hamnar du i en riktig rävsax. Tänk om kommandot för ljud på är samma som kommandot för duk ner t ex...
Om de tre enheterna dessutom använder sig av olika inställningar för bps, och felkontroll osv är det ännu svårare att förutsäga hur de kommer att reagera. Om du skickar värdet $FF i 9600 bps, vad kommer 2400 bps-grunka tro att du skickar?
Det är sånt som du får fundera över, och framför allt testa dig fram.
Jag kan tänka mig att arduino fortfarande kan vara en bra lösning. http://www.arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoSoftwareRS232
Det finns annars USB till RS232 lösningar som vi har kört på längre avstånd.
Ammars kanske 2n RS485 till RS232 kan vara en lösning för att ha en kabel fram! http://www.tccomm.com/Prod-List.htm?gclid=CLOU35-ZqpsCFcIWzAod9UXu0Q
Men personligen skulle jag nog satsa på en enkel linuxmaskin (winXP) där enheterna är belägna.
Den lite dyrare maskinkostnaden uppvägs av en enklare och snabbare lösning att implementera tror Lasp
Det känns som om oavsett vilket jag väljer så kommer jag behöva programmera till en viss grad. Det svåraste borde väl ändå vara att skriva programmet som ska finnas i datorn, som skapar virtuella com-portar?
Jag funderar lite på om man skulle ta och hitta på något med en AVR, som ett lite billigare alternativ till Arduino. Kanske en ATMega128 (lite overkill kanske), en ENC28J60 för ethernet, samt några MAX232, kanske komplettera med en HD44780 display.
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e