Jag är verkligen inte bra på routrar och nätverk...
Har en Linksys WRT54GL med dd-wrt som funkat kanon fram tills i förrgår då vi hade en halvtimmas strömavbrott. Efter detta så kan jag inte längre surfa via routern. Går jag förbi den och kopplar in Internetanslutningen direkt i datorn så går det bra. Vad kan ha hänt? Är det nån default-inställning som gått in då routern har varit utan ström i en halvtimme? Inställningar som SSID är kvar...
Jag kommer åt den via admin, den verkar känna av WAN Domain Name (t3.se), den har en IP-adress som börjar på 213.21.xxx.xxx.
Om du går in och listar vilka nätverk som finns från datorn, ser du ditt nätverk i listan?
Du menar "Mina nätverksplatser" i Utforskaren? Nä, där är det tomt.
Jag ser i admingränssnittet (under DHCP Clients) att två st. enheter är uppkopplade mot routern , dels den stationära (via kabel) samt min bärbara (via trådlöst). Det är tomt vid "LAN Domain Name"...
Hmm, kör jag en ipconfig /all i cmd så listar den upp en IP-adress på 192.168.1.136. Det är väl routerns IP-adress? Kollar jag i routerns admingränssnitt så står det i LAN Status en IP-adress på 192.168.1.1, och längre ner på DHCP Clients står det att min bärbara har IP-adressen 192.168.1.105 och min stationära har 192.168.1.136. Kan detta vara korrekt?
Inte mina nätverksplatser. Du kan antingen klicka på ikonen för trådlöt nätverk i aktivitetsfältet, eller gå in i kontrollpanelen>nätverksanslutningar>sedan högerklicka på ditt trådlösa näterkskort och välja visa trådlösa nätverk. (På laptoppen vill säga)
Jaha. Jodå, jag ser mitt nätverk i listan över trådlösa. Laptopen kopplar upp sig helt korrekt mot den. Krypterad med WPA2. Det är ju sen ut mot Internet det tar stopp.
För det trådlösa kortet: Hela blocket med IP-adresser. Och utifall att du inte visste det kan du klicka på fönsterikonen uppe i väbstra hörnet och redigera>markera. När du har markerat, tryck enter för att kopiera till clipboard.
När man ändå håller på, pröva att pinga det som står som gateway också. (ping x.x.x.x ) Det du behöver notera är huruvida du får timeouts eller inte.
Du får alltså en IP-adress till det trådlösa kortet, vilket är bra, men du kan inte pinga. Koppla bort det mobila bredbandet och försök igen med iponfig och ping på laptoppen. Jag undrar om VPN'et kanske ställer till det?
Har du för övrigt startat om laptoppen sen strömavbrottet?
Men, det är inte laptopen som är problemet, det är själva routern som inte släpper ut varken den stationära eller laptopen på Internet! Kopplar jag förbi routern så kan jag surfa på den stationära via kabeln. Jag tror att nåt i routern har hänt under strömavbrottet.
Eller missförstår jag dig nu?
Laptopen är omstartad flera gånger (det är en jobbdator), och det går inte att surfa på den stationära även när laptopen är avstängd.
kommer du åt routerns managementinterface så du kan ändra inställningar och så? I så fall titta så att routern har en adress på sitt WANinterface, annars blir det svårt att surfa, om du inte bryggat routern så dina datorer får publika ipadresser förstås.
kommer du åt routerns managementinterface så du kan ändra inställningar och så? I så fall titta så att routern har en adress på sitt WANinterface, annars blir det svårt att surfa, om du inte bryggat routern så dina datorer får publika ipadresser förstås.
Jodå, det gör jag. Den har 213.21.xx.x och tilldelar mina datorer IP-adresser via DHCP.
Ah, yes, så du får en privat adress från routern (192.168.x.x).
Och när du loggar in så ser du att routern har en ipadress. Kan du förnya adressen på routerns "utsida" på nåt vis om man säger så? Brukar finnas nåt sånt i användargränssnittet.
Ah, yes, så du får en privat adress från routern (192.168.x.x).
Och när du loggar in så ser du att routern har en ipadress. Kan du förnya adressen på routerns "utsida" på nåt vis om man säger så? Brukar finnas nåt sånt i användargränssnittet.
Jag har provat med ipconfig /renew i cmd, samt en "DHCP Renew" i admingränssnittet. Funkar fortfarande inte...
Du kan ju även pröva att resetta hela routern som sista utväg. Vanligtvis genom att hålla inne reset-knappen samtidigt som du sätter i strömmen. (Kolla manualen) Om du inte har gjort några speciella inställningar så ska det inte orsaka problem att göra så. (Konfigurerat port forwarding eller så.) Funkar den ändå inte efter det är det nog det hårdvaran som spökar.
Hur var det förresten, har du provat att ansluta trådlöst till routern med någon annan dator än din ordinarie. Och på samma sätt, har du provat att ansluta trådlöst med den till något annat nät?
Ah, äntligen! Jag hade resettat routern dels genom att trycka på knappen en gång, men även genom att hålla inne den i 30 sekunder. Men det krävdes tydligen att man drog ur strömkabeln och stoppade in den igen med knappen intryckt för att det skulle funka!
Nu blev den verkligen resettad för SSID, krypteringsinställningar och annat försvann och gick in i default!
Skönt att det funkar iaf! :)
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2