webForumDet fria alternativet

Trådlöst nätverk hoppar av hela tiden

Nätverk

1 svar · 783 visningar · startad av Yoda

Medlem sedan nov. 2002291 inlägg
Frågan#1

Jag har en stationär dator och en bärbar. Den stationära kör jag på sladd men den bärbara kör jag på trådlöst som fungerar sådär. Ett tag hoppade de ur hela tiden och man fick ansluta igen och igen och igen. Sen helt plötsligt fungerar den klockarent och hoppar aldrig ur.

När jag köper en extern hårddisk och kopplar ihop med min stationära upplever jag att den börjar hoppa av igen. Kan det verkligen ha med saken att göra? När jag sedan ska ansluta igen så hittar min bärbara inte mitt trådlösa nätverka alls. När man kollar vilka nät som man har tillgång till så finns inte mitt eget nät alls med på listan. Är inte det märkligt?

Om jag då drar ut el-sladden från routern så att den startas om så dyker mitt nätverk upp igen på den bärbara och jag kan ansluta igen. Hur kan det vara så att nätet finns men ändå inte hittas?

Just nu så hoppar den bärbara av hela tiden när jag går in på den stationära datorns hårddisk och ska hämta bilder eller filer. Så fort jag går in på den utforskaren och har grävt mig in i någon mapp så hoppar nätet av. Hur kan det vara så?

Många frågor på en gång. Men jag tycker det är så lustigt beteende. Och det är inte minst väldigt irriterande att behöva starta om routern hela tiden.

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

Hur ser ditt hem ut? Är det mycket betong med armeringsjärn i mellan routern och den bärbara datorn?

Är de i samma rum? Finns det glas? (Fönster?)

Jag är ingen expert på detta... men jag vet att strålningen från en router ser ut ungefär som en sån äkta amerikanske dounat... Om du testar att ändra antennen?

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)