Jag sitter just nu på ett trådlöst nätverk med min dator med Vista, men när jag försöker ansluta med min dator med XP så hittas nätverket men jag kan inte ansluta.
Klickar jag på "anslut" så kommer det upp en ruta att den håller på att anslutas och det står "Väntar på nätverket", men efter ett tag så slutar det bara och jag är inte ansluten.
Vad kan det vara för fel?
Jag får väl fortsätta i denna tråden eftersom jag har nya problem nu.
Jag har skaffat en ny router (Belkin) och allt fungerar när jag kör okrypterat, men krypterar jag så funkar det på mina datorer jag kör Vista på men inte dom som kör XP.
Jag har använt WPA/WPA2-PSK för krypteringen. På vista-datorerna hittas nätverket och det är bara att logga in, men på xp-datorerna hittas inget nätverk.
Nån som vet var jag ska börja leta fel?
Jag får väl fortsätta i denna tråden eftersom jag har nya problem nu.
Jag har skaffat en ny router (Belkin) och allt fungerar när jag kör okrypterat, men krypterar jag så funkar det på mina datorer jag kör Vista på men inte dom som kör XP.
Jag har använt WPA/WPA2-PSK för krypteringen. På vista-datorerna hittas nätverket och det är bara att logga in, men på xp-datorerna hittas inget nätverk.
Nån som vet var jag ska börja leta fel?
Jag är inte så jätteinsatt i routrar och nätverk, men har det inte med erhållandet av IP adresser att göra?
Om du kopplar in en ny dator i routern, så kan det ta en lång stund innan en ny IP adress erhålls, ibland får man vänta i 20-30 minuter.
Jag har själv försökt hitta en lösning som gör att IP adressen erhålls snabbare om man byter datorer på en och samma LAN-kabel, men jag har gett upp flera gånger när jag sökt på nätet, det är så krångligt med nätverk tycker jag.
Jag har försökt med fasta IP-adresser för varje dator, men jag har inte fått det att fungera, kanske har jag gjort något fel, kanske det inte ens går snabbare att byta datorer med fasta IP-adresser, ingen aning, och det jag sökt på internet ger inga kompletta och bra förklaringar.
Så jag slänger in det här som en egen fråga till någon som är kunnig, om det finns någon kunnig här.