Jag har ett trådlöst hemmanätverk. På en av datorerna har jag en webbserver. Hur gör jag för att komma åt den här webbservern från dom andra datorerna?
Jag har Windows Vista på datorerna och en DI-524 router.
På datorn med webbservern behöver du ställa in så att det går att ansluta på port 80. Om Windows inbyggda brandvägg är påslagen lägger du till ett undantag för port 80 TCP.
Sedan är det inte helt omöjligt att du i routern också behöver tillåta HTTP-trafik till webbservern ifråga.
Datorn med webbservern har en IP-adress. Vad händer om du knappar in den IP-adressen i webbläsaren på en av de andra datorerna i nätverket? Fungerar inte det får du kontrollera om du har någon brandvägg aktiv på datorn med webbservern.
Ligger alla datorer i samma nätverk tror jag inte att du behöver ändra någon inställning i routern. Kommer du inte åt webbservern från dina andra datorer är det troligaste att en brandvägg är aktiv på datorn med webbservern som i sin tur blockerar anslutningen.
Det låter som att det är till för att låta WAN-användare nå din server på LAN: et. Förutom Windows inbyggda brandvägg känns det konstigt om routern som default inte tillåter access till andra datorer på det interna nätverket.
Vad händer om du knappar in webbserverns IP-adress i webbläsaren dom dho föreslog? Kan du pinga webbservern?
Surfar jag till IP-numret får jag "Network Timeout".
Jag skall kolla i brandväggen och se vad jag kan hitta.
Då känns det som om brandväggen blockerar anslutningen, därav en "Network Timeout". Lägg till en undantag på port 80 som föreslogs tidigare i tråden så fungerar det förhoppningsvis bättre.
Vet inte hur mycket inställningar det finns i Vistas brandvägg, men enklast vore ju om det fanns möjlighet att ställa in så att brandväggen undantar privata adresser. Känns ju lite onödigt att ha en brandvägg som blockerar lokal kommunikation. :)
Vet inte hur mycket inställningar det finns i Vistas brandvägg, men enklast vore ju om det fanns möjlighet att ställa in så att brandväggen undantar privata adresser. Känns ju lite onödigt att ha en brandvägg som blockerar lokal kommunikation. :)
Ja, det där verkar bättre. Det känns onödigt att öppna webbservern mot hela Internet. För det är väl det jag gör när jag öppnar port 80?
Ja, det där verkar bättre. Det känns onödigt att öppna webbservern mot hela Internet. För det är väl det jag gör när jag öppnar port 80?
Nej, inte så länge du öppnar port 80 i den lokala Windowsbrandväggen. Öppnar du port 80 i routern däremot släpper du in resten av världen. Men så länge routern har port 80 stängd så kommer ingen åt den, mer än datorer innanför routern, så därmed kan du öppna den utan problem i Windows brandvägg.
Nej, inte så länge du öppnar port 80 i den lokala Windowsbrandväggen.
Självklart! :)
Men som muskot skriver hade det varit trevligt om man enkelt kunde tillåta alla intern trafik inom närverket. Någon som vet om det går i Vistas brandvägg?
I inställningarna för windows-brandväggen fliken undantag finns det ett par du kan testa att bocka i och ur.
- Fil- och skrivaravd.
- Kärnnätverket
- Nätverksidentifiering
Jag gick in i "Brandväggen med avancerad säkerhet" och där fanns betydligt fler inställningar. Jag skapade en regel för port 80 och under "Gränssnittstyper" valde jag enbart "Lokalt nätverk (LAN)".
Låter det riktigt?