webForumDet fria alternativet

Vem äger luften?

Nätverk

2 svar · 510 visningar · startad av Lasp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg
Frågan#1

Tänkte bifoga ett mail till Er här på wF. :birp

Hej Lennart! Nya tider nya problem!
"Under veckan som gått har vi felsökt en stor butik som haft problem med sitt Scanningsystem, täckningen har varit så dålig att det varit avstängd, denna butik har fått en ny elektronikgranne som öppnat förra veckan och nu visar det sig att den utrustning dom använder tar 85 % av våran kapacitet, vilket gör att vi har 15 % kvar av vårat trådlösa nät!! Om den nya grannen ställt in varor på golvet och täckt 85% av våran yta hade det varit olagligt, men om man tar 85% av ytan i luften är det ok? Märkligt är det och en aning svårt att lösa."
Trevlig helg!

Mina funderingar gäller detta! Kan man "tapetsera" några kvadratmeter med aluminiumfolie innan man sätter upp den egna sändaren?
Skulle det kunna fungera som en sköld för grannens nät och eventuellt förstärka det egna? :o

Som jag ser det bör Ni vara bäst lämpade att svara, annars som en "kul" grej. :h

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

En spontan tanke är att det bör hjälpa att byta kanal på sändaren, om det handlar om wi-fi. Olika kanaler interfererar i regel inte lika mycket med varandra. Kanal 6 och ofta även kanal 11 brukar exempelvis vara fullproppade, så de bär man undvika. Be honom pröva Netstumbler för att undersöka vilka kanaler som andra använder.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Bra förslag
Vanligast är nog kanal 11, Zyxel står nog på kanal 6 som default.
Jag har plockat fram min Wi-Fi Detector som kan skanna nät och den anger förutom styrka, typ av kryptering även kanal.
Skall kolla på ICA Maxi här hemma.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)