webForumDet fria alternativet

LAN i mitt betongkontor...

Nätverk

6 svar · 462 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

Jag delar bredband med killen i lägenheten ovanför och det är superstruligt. Det beror på att det är så mycket betong.

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=343854

Om jag köper en sån här produkt, som jag fattar ska vara en repeater, går det lite lättare då?

Min USB-pinne med LAN antenn har till exempel bara kontakt med nätet om själva pinnen ligger längst upp på bokhyllan samt att jag personligen håller i pinnen... Jag antar att jag delvis agerar antenn. När jag släpper taget blir det [no connection] i rutan för detta...

Jag har även problem med min stationära dator av liknande karraktär... Det är lite tröttsamt!

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

han får väl kasta ned en nätverkskabel genom fönstret och så får du dra in den till dig, via ditt fönster. hehe..

Näe men givetvis behövs det någon form av förstärkare av den trådlösa signalen. Och om det är så att det funkar när du står och håller i usb-pinnen längst upp påbokhyllan, så kan det nog hända att en en trådlös åtkomstpunkt funkar bra för ändamålet. :)

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

eller en USB-förlängningskabel så du kan ha pinnen på bokhyllan :D

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Tack för era bra förslag!

1. Det finns inga lämpliga fönster. Det som skulle kunna vara aktuellt är av typen ej öppningsbart. Dörren kunde varit aktuell, men det är en sån kraftig metalldörr och där finns inget utrymme för en kabel...

2. Förstydligande: "När jag håller förlängingskabeln till USB-pinnen i handen, på högsta hyllan i bokhyllan, då är det kontakt..." Det finns en sån kabel.

Till frågan nu, skulle denna repeater(??) fungera för detta??

Trådlöst är enda alternativet, trust me! Jag har absolut inget mot kabel och hade det varit möjligt hade det varit att föredra.

Som sagt, det är mycket betong i denna fastighet, med betoning på mycket betong.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Eclipse skrev:

Tack för era bra förslag!

1. Det finns inga lämpliga fönster. Det som skulle kunna vara aktuellt är av typen ej öppningsbart. Dörren kunde varit aktuell, men det är en sån kraftig metalldörr och där finns inget utrymme för en kabel...

2. Förstydligande: "När jag håller förlängingskabeln till USB-pinnen i handen, på högsta hyllan i bokhyllan, då är det kontakt..." Det finns en sån kabel.

Till frågan nu, skulle denna repeater(??) fungera för detta??

Trådlöst är enda alternativet, trust me! Jag har absolut inget mot kabel och hade det varit möjligt hade det varit att föredra.

Som sagt, det är mycket betong i denna fastighet, med betoning på mycket betong.

Vill inte lova något, men förhoppningsvis. :)

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Min erfarenhet att det aldrig blir riktigt bra att köra trådlöst genom betong. Det låter som om det vore bättre om du skaffade en egen bredbandsuppkoppling.

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

Delar ni elnät, så finns väl möjligheten att köra in signalen i elutaget som en överlagrad signal.
Såna prylar finns ju från ett par hundra lappar

Jag har inte satt upp något sånt själv men jag vet att jag kört på det och det kommer up i jämförbara hastigheter som trådlöst.

/pebi

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)