webForumDet fria alternativet

Vilken router ska jag välja till ett företag?

Nätverk

0 svar · 445 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Hej,

Vi har kört med en Netgear FVG318 under ett års tid och det har fungerat jättebra.

För ca två veckor sedan började internet svajja fruktansvärt och efter lite hastig felsökning så kom jag fram till att modemet (comhem) var trasigt, routern fick en annan ipadress än den som comhem (enligt dom själva) tilldelade oss.

När vi fått ett nytt modem så fortsatte problemen och jag började misstänka routern.

Ringde då till Netgear och fick svaret att "Jaha, men den där routern går inte att använda i nät där nerhastigheten är högre än 8Mbit."

Det tycekr jag låter extremt konstigt, vi har alltså kört på den här i över ett år med vår 24MBits lina från Comhem och det har fungerat bra.

Jag har även samma modell av router hemma på BBB's 24MBits lina och där fungerar allt bra fortfarande.

Men hur som helst, routern är trasig, så kör just nu på en tillfälligt som fungerar sådär, så vi ska köpa en ny.

Vad ska man välja?

Vi är ca. 10 personer som jobbar samtidigt på nätverket, så fler än 4 LAN portar vore bra, men annars kan man lösa det med en eller två switchar, gissar jag.

Om det nu stämmer det här med nerhastigheten så ska den klara av upp till 50MBit ner, som Comhem lanserar senare i höst.
Det ska finns WLAN på den och den ska vara stabil, lämplig för företagsanvändning alltså.

Tacksam för all tips!

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)