webForumDet fria alternativet

Download-hastighet extremt låg.

Nätverk

8 svar · 1 413 visningar · startad av Kriko

Medlem sedan dec. 2006382 inlägg
Frågan#1

Okej, nu går jag bet... Borde kunna detta, men finner verkligen ingen rimlig orsak till detta. Sitter och försöker få ut någon form av hastighet på min LAN-uppkoppling. Konfad 100/100 med strypning i corerouter till 100/10 ungefär.
Uploaden fungerar problemfritt, men downloaden strular som tusan.
Har kontrollerat loggar i switchen, men går inga felpaket alls där. Fugnerar bra på två andra datorer.

Misstänker att problemet ligger i mitt NIC (Realtek RTL8139) då UDP'n ligger högt över TCP'n. Dessutom, om jag gör en mätning över UDP med en datarate på omkring 35Mbps eller högre så failar den.

Kör TPTest 3.12. Här är värdena jag lyckats klämma ur programmet.

TCP	UDP
UL	13.33	17.06
DL	4.41	34.96

Kör senaste drivrutinerna, MTU 1500. TCP RWin har jag testat lite olika storlekar på, allt från 64kb till 2Mb, men utan någon märkbar skillnad.

Någon som har någon idé om vad som kan göras?

Ingen alls?

Förtydligar lite extra med denna bild...

dl_vs_ul_cropped.jpg
Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Vad har du för OS?
Brandvägg?
Antivirus?
Moderkort?
Grafikkort?
Uppdaterat windows, när och vad installerade du senast?
Har du installerat något annat senaste tiden?
Andvänder du något p2p program?
Vilka processer arbetar mest i aktivitetshanteraren?
Vad säger loggboken?

Vad har du för OS? Windows Server 2003 Enterprise Edition
Brandvägg? Bullguard - Inaktiverad vid test
Antivirus? Bullguard - Inaktiverad vid test
Moderkort? - ASUS ANX-something-something, Socket A
Grafikkort? - Club3D Radeon X1600 Pro 512mb (AGP 8x)
Uppdaterat windows, när och vad installerade du senast? Windows updpaterar jag mer eller mindre så fort det finns uppdateringar tillgängliga. Senast installerat innan det började strula har jag ingen aning om. Vet bara att det varit såhär sedan jag flyttade hit.
Har du installerat något annat senaste tiden? Ptja, Diablo 2 + LoD i förrgår för nostalgins skull :P
Andvänder du något p2p program? Ja, naturligtvis avstängda vid testtillfälle. Inga andra datorer igång samtidigt.
Vilka processer arbetar mest i aktivitetshanteraren? Firefox toppar listan med typ 3% CPU.
Vad säger loggboken? Ptja, det enda jag kan se som återkommer en gång per dag är:

DCOM got error "The service cannot be started, either because it is disabled or because it has no enabled devices associated with it. " attempting to start the service ImapiService with arguments "-Service" in order to run the server:
{520CCA63-51A5-11D3-9144-00104BA11C5E}

Känns inte direkt relevant.

Du har ju ett virus: blaster worm!!

mportant:
W32.Blaster.Worm exploits the DCOM RPC vulnerability. This is described in Microsoft Security Bulletin MS03-026, and a patch is available there. You must download and install the patch. In many cases, you will need to do this before continuing with the removal instructions. If you are not able to remove the infection or prevent re-infection using the following instructions, first download and install the patch..

http://www.symantec.com/security_response/writeup.jsp?docid=2003-081119-5051-99

http://www.microsoft.com/technet/security/bulletin/MS03-026.mspx

Byt antivirus, Rensa även registret, kom ihåg att starta om dator efter varje grej du gör.

Hoppsan! Ajsing bajsing för Bullguard där alltså. Ska testa detta och se ifall det blir någon skillnad. Tack för tipset!

---[ EDIT ]---------------------------------

Har nu skannat datorn med Symantecs verktyg. Inte infekterad.
Patchen från MS ingår i SP1 till Server 2003.

Jo, jag har använt bullguard förut, i en vecka och fick 3 virus. AVG kan nog hjälpa dig? Hoppas det ordnar sig. :)

Jahapp, nu ser det lite annorlunda ut. (Titta på den bifogade bilden).
Lite bättre med andra ord.

Det luriga är nu att min faktiskt nedladdningshastighet över TCP aldrig går över 13.1kB/s.

Såhär är det alltså inte på någon annan dator.
Alltihopa är inkopplat med kort, rak TP-kabel kategori 5, osköldad, direkt in i en switch som sitter med likadan kabel till LAN-uttaget.

argh.JPG

Okej. Har testat nytt NIC nu. Hehe.

Dagens mätning:

TCP	UDP
UL	13.73	16.42
DL	64.71	70.22

Case closed. Billigt skit-NIC var orsaken.

291 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
164 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)