Jag har införskaffat Telia Prolane.
Hade för mig någon stans att jag läst att den även skulle fungera som DHCP och ge klienterna på mitt nätverk en intern address, men fel av mig...
Den slaskar bara ut trafiken mot internet för 4 fasta ip addresser.
Jag hade nämligen tänkt koppla min prolane router mot en switch och köra den "unmanaged" - men det gick som sagt inte.
Då tänkte jag att jag sätter en den externa ipn i switchen, men då har jag ett problem med att min switch inte kan agera som en DHCP för mina klienter.
Så nu funderar jag att tillfälligt lösa det med att sätta en billig router mellan switchen och prolane routern som har den externa ipn och sedan agerar som DHCP för det interna och kopplat mot min switch vidare ut på nätverket.
Det här tänkte jag testa ikväll - kommer det att fungera eller skall jag förvänta mig ett nederlag?
Hur skall jag göra annars?
Vad är praxis?
Hur gör ni?
Det gäller en skola så nätverksbudgeten är inte direkt topprioriterad, så jag kan inte köpa in en massa (dyra) produkter för att få det att fungera.
1 dryg vecka senare har du säkert löst ditt problem, men:
Prolane-tjänsten kan levereras med dhcp-aktiverat i routern, om du beställer det när du beställer din prolane-tjänst. Som standard är den aktiverad (och då har du bara privata ip-adresser), men om du beställer publika ip-adresser så måste du säga till att du vill ha både publika (statiska) och privata (som delas ut via dhcp). Vill du ha dhcp i ciscon så kan du ringa kundtjänst och beställa det.
För att svara på din fråga: Ja det kommer fungera att ha en router kopplad till ciscon, bara du ställer in rätt ip-uppgifter på routerns wan-interface.
Jag ringde telia och kollade detta förra veckan, men de sa att så inte var fallet. Ciscon kunde inte konfigureras för DHCP och jag hade bara en utgång.
Jag tvingades alltså sätta en router mellan som agerar som DHCP mot min switch.
riktigt jäkla konstigt, men teliasupporten och jag är inte på samma våglängd... (och vad jag förstår så är det nog bekant för många som använt sig av dem).
Nej de publika ip-adresserna kan inte delas ut via DHCP. Däremot kan du ha både ett publikt nät och ett privat nät (där det privata går med dhcp) konfat på samma port.
Så var det i alla fall när jag slutade på Prolanesupporten för 3 veckor sedan! ;)
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25