webForumDet fria alternativet

Slö router

Nätverk

3 svar · 636 visningar · startad av doggelito

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg
Frågan#1

Min router är jätteslö! :(

Har en sån här: http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=features&pathtype=purchase&sku=3CRWE554G72T

Jag har 100 mb koppling via bredbandsbolaget och när jag först testade via https://www.bredbandskollen.se så låg jag på 36 mb i nerladdningshastighet.
Kopplade jag bort routern och körde datorn direkt ut så hamnade jag på 78-80 mb! Skaplig skillnad! :l

Då testade jag att uppgradera mjukvaran i routern och vad händer! Ny hastighet: 21 mb! :bla

Finns det något i en router som drar en massa kapacitet som jag kan stänga av?

Alla tips välkomnas! :)

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

Har du NAT aktiverad? Isf pröva att stänga av den och bencha igen.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Har precis en sån router som jag tills slut valde att ställa av pga alla problem. Hastigheten är som du märkt under all kritik, och för mig blev den riktigt varm och hängde sig under hög last. Helt utan anledning så fabrikresettade den sig en dag och jag fick konfigurera om alla portar och regler jag använde.

Mitt hetaste tips är att byta ut den mot något annat då jag tror denna modell inte är 3coms mest lyckade produkt. Vad gäller att ändra inställningar så testade jag att aktivera och avaktivera lite olika features, men såg inte några betydelsefulla förbättringar. Själv använder jag idag en billig d-link som jag upplever bättre både i hastighet och stabilitet.

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

jme skrev:

Isf pröva att stänga av den och bencha igen.

Hmm, jag får inte till det! Stänger jag av NAT så kommer jag inte längre ut på nätet.
Måste jag lägga in en statisk natning på port 80 när man har NAT avstängt?
Jag hittar dock inget ställe där en sån inställning kan göras!?

cyprys skrev:

Mitt hetaste tips är att byta ut den mot något annat

Ok, vad synd! Min 3com funkar kanon annars, förutom farten!

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)