webForumDet fria alternativet

problem med trådlöst nät

Nätverk

14 svar · 982 visningar · startad av Boffster

Medlem sedan nov. 2001111 inlägg
Frågan#1

Hej på er !

JAg har en HP Compaq 8510w. I denna sitter det ett Intel® Wireless WiFi Link 4965AGN. Allt är installerat och fullt fungerande med Intels senaste drivisar.
Använder Windows XP på maskinen.

Nu till problemet:

Jag lyckas inte få den att fungera med trådlösa nätverk. Han hittar alla nät, jag kan ansluta till dom och efter det så står det att den erhåller nätverksadress ...... och så står det säkert i flera minuter men det händer ingenting. Efter en liten stund säger den att jag har begränsad anslutning och det blir ett varningstecken över nätverksikonen och ibland inte ens det ... då är den inte ansluten alls och då får jag börja om igen.

Detta har hänt på två olika nät hos två olika vänner på två olika platser. Vad är det som är fel ? jag blir tokig snart !

Nån som kan hjälpa mig ?

Medlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Använder du Windows egna konfigurator för trådlös kommunikation, eller skeppar Intel med en egen? Om båda typerna finns - har du testat dem båda för sig med den andre avslagen?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Har du dynamisk tilldelning av ipadress aktiverat på nätverkskortet?

Ja och ja ......

DHCP är aktiverat och ja .... jag har testat både windows egna program och även intels ...... spelar ingen roll vilken för resultatet bli samma tyvärr.

Vad säger eventloggen?

Start > Kör.. > eventvwr

sitter på jobbet nu och datorn är hemma men jag kollade eventlog igår senast och jag såg inget speciellt som hadde med problemet att göra.

Har du testat att byta kommunikationskanal?

nej det har jag inte. hur gör jag det? och om jag gör det ... måste jag ändra nått i routern/routrarna på det plaster jag är på ? är ganska ny när det gäller wifi.

Ja, du behöver ställa in routern på att använda en annan kanal. Sannolikt behöver även nätverkskortet i datorn ändras så att de överensstämmer.

Av andra trådar out there att döma verkar det som att vissa personer med samma problem lyckats härleda det till datorns energischema. Om batterierna börjar sina stänger schemat ned vissa komponenter, t.ex. diskar och nätverkskort.

jag har alla energispar funktioner avstängda och dom gångerna jag har testat så har jag ändå kört med laddaren kopplad. allt står på automatiskt när det gäller inställningarna för wifikortet ........ inte kan jag tro att man ska behöva ställa in nått speciellt för varje plats man är på ..... det ska ju bara fungera. som sagt ..... datorn hittar alla nät och jag kan ansluta till dessa men det är först när den ska få ipadress det skiter sig.

Har routern någon krypteringsfunktion påslagen?

alla routrar hittills har haft wpa.

Boffster skrev:

alla routrar hittills har haft wpa.

..och du har autentiserat med WPA mot dem på ett korrekt sätt också?

Har du testat att stänga av krypteringen?

ja alltså efter ett dubbelklick på respektive nät så kommer det upp ett loginruta där jag knappar in lösenordet(som jag vet är korrekt). är det nått mer jag ska göra ? för jag menar ... efter rätt lösen inslagen så står det att jag är ansluten och att den tar emot ipinformation, men där stannar det som sagt ...... händer inte ett skit och efter en stund så får jag upp att jag har begränsad eller ingen tillgång till nätet.

Medlem sedan jan. 2004678 inlägg

jag har exakt samma problem ibland.

nu sitter jag hemma hos föräldrarna och jag hittar det trådlösa nätet, ansluter, fyller i WPA och sen står det erhåller ipadress i en evighet. Efter ett tag blir jag tilldelad ett ip-nummer som inte alls stämmer överens med så som det ska se ut och jag får inte upp nån adress till gatewayn. det skumma är att för en månad sen när jag bodde här så fungerade det helt felfritt. men nu helt plötsligt vill det inte. jag har inte ändrat några inställningar utan bara varit ansluten till ett par andra nät emellan.

samma problem hände när jag skulle ansluta till det trådlösa nätet på bus4you. det tog en halvtimme av omstarter, reparerande av anslutningar och dylikt innan jag lyckades ansluta.

samtidigt fungerar det klockrent att ansluta till det trådlösa nätet där jag bor nu. så jag förstår inte vad som kan vara fel...

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)