webForumDet fria alternativet

CNAME

Nätverk

7 svar · 1 213 visningar · startad av erciz

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg
Frågan#1

Går det inte att ha en CNAME på själva huvuddomänen (inte subdomän alltså)?

Jag hade tänkte rikta om en domän jag har hos LoopiaDNS till min blogg, men det verkar som de bara stöder A-poster på huvuddomänen (om det heter så).

Om det bara är Loopia som inte stöder det, någon som vet om Binero stöder CNAME på huvuddomänen?

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Hm, du vill alltså att när folk går in på dindomän.se så ska dom redirectas till din blogg som ligger nån annanstans?

Vet inte om det går att göra med CNAME, det är ju mer till för att till exempel göra dindomän.se till samma som www.dindomän.se. Kan du inte göra en redirect på din webbsida som du har på din domän hos loopia? Eller lägga upp din blog på din domän istället, typ blog.dindomän.se

niklasw skrev:

Hm, du vill alltså att när folk går in på dindomän.se så ska dom redirectas till din blogg som ligger nån annanstans?

Helt riktigt. Och nej, jag kan inte lägga upp nåt på min domän eftersom en domän bara är en domän och jag har inget webbhotell till den.

Så du har bara domänen reggad via looipa, och vill att dom ska ändra i sin DNSserver?

niklasw skrev:

Så du har bara domänen reggad via looipa, och vill att dom ska ändra i sin DNSserver?

Ja, eller om jag kan flytta domänen till någon annan eftersom Loopia inte verkar stödja att man har CNAME-post på huvuddomänen, som jag skrev i mitt första inlägg. Tänkte nästan testa med Binero istället.

Men om du fixar plats hos loopia kan dom hjälpa dig med allt det där skulle jag tro

Jag har dom, riktigt bra support

niklasw skrev:

Men om du fixar plats hos loopia kan dom hjälpa dig med allt det där skulle jag tro

Jag har dom, riktigt bra support

Haha. så du försöker sälja på mig Loopia utan att veta om det hjälper? x(

Jag är INTE ute efter ett webbhotell, som sagt.

Medlem sedan juli 200280 inlägg

erciz skrev:

Går det inte att ha en CNAME på själva huvuddomänen (inte subdomän alltså)?

Nej, även om det är möjligt att lägga in i teorin följer det inte standard och därför har vad jag vet inte något webbhotell stöd för det.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)