Går det att fixa. Jag skulle vilja ha 192.168.1.6 på samma dator hela tiden. Problemet är att den tilldelas olika siffror varje gång datorn går ur viloläge vilket blir lite jobbigt med olika program som har speciella portar inställda. Har inte lust att förnya DHCP-tilldelning varje gång datorn varit i viloläge.
Precis. Det här har jag gjort tidigare också, men det fungerar inte. Det fungerade andra gången jag startade om datorn men nu när jag provade igen så blev jag tilldelad 192.168.1.2 som jag inte alls vill ha:
Du måste ju logga in på routern (surfa till 192.168.1.1) och i DHCP-inställningarna där låsa din mac med MAC-adress till ett visst IP, det är inget du gör på din dator.
När jag konfigurerar IPv4 manuellt och lägger in 192.168.1.6 så fungerar inte Internet, trots att jag lagt in rätt routeradress och samma delnätsmask som tidigare.
När jag konfigurerar IPv4 manuellt och lägger in 192.168.1.6 så fungerar inte Internet, trots att jag lagt in rätt routeradress och samma delnätsmask som tidigare.
Det borde fungera utmärkt att bara sätta ett fast IP på datorn mot en DHCP-router. Så körde jag i flera år förut med en D-Link router och Win XP. Jag kunde utan problem koppla in laptops etc som blev tilldelade IP från DHCP.
I vanliga fall om du har en dator eller skrivare eller vad det nu är så reserverar man den adressen i dhcpservern och sen sätter den statiskt på datorn/utrustningen som ska ha adressen.
Jag har aldrig haft problem att reservera olika IP i Netgears routrar (jag kör också Mac). Om det inte funkar för dig och du 100 på att du gjort enligt instruktionen borde du ju kontakta Netgear och eventuellt få routern utbytt (eftersom det verkar vara fel på den) eller hjälp. Dom har en jäkligt bra support.