webForumDet fria alternativet

Jag kan inte utnyttja min lina till max

Nätverk

12 svar · 787 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Under tiden som jag var borta i Kina så bodde brorsan i min lägenhet med allt vad det innebär. Han hade sin dator här och lyckades komma upp i nedladdningshastigheter som toppade 11MB/s när han laddade filer.

Vad är det som gör att jag endast kommer upp i max 4MB/s? Min brors dator är stationär och har värstinggrejer i sig. Jag sitter på en Macbook med inte lika häftigt innehåll, är det en begränsning?

Det har alltså visat sig att jag sitter på en 100mbit-lina men kan bara utnyttja en tredjedel. :l

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Kör du trådlöst så är det en flaskhals i sammanhanget.

Jag kör trådbundet. :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

silfver skrev:

Jag sitter på en Macbook med inte lika häftigt innehåll, är det en begränsning?

Testat att skyffla filer lokalt? MacBook har ju gigabit ethernet.

muskot skrev:

Testat att skyffla filer lokalt? MacBook har ju gigabit ethernet.

Nej, det har jag inte testat. Jag har ingen dator att pröva emot. :l

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Är det ett test ni kör eller satt han och laddade ner något från Internet och kom upp i 11MB/s och sedan laddar du ner samma sak och kommer bara upp i 4MB/s? För i så fall finns det minsta sagt några saker som kan påverka (och förklara skillnaden)...

Jag har själv 100/100mbps och har som högst varit uppe i 10MB/s, vilket bara var en kortare stund - kanske några minuter - annars brukar jag ligga mellan 2-6MB/s, allt beroende på storlek på filer som skall hämtas, vad jag gör med datorn i övrigt, belastning i nätet (studentlägenhet), var jag hämtar ifrån......

Medlem sedan juni 20001 251 inlägg

Har du testat med https://www.bredbandskollen.se? Har du testat i Windows?

Coccozz skrev:

Är det ett test ni kör eller satt han och laddade ner något från Internet och kom upp i 11MB/s och sedan laddar du ner samma sak och kommer bara upp i 4MB/s? För i så fall finns det minsta sagt några saker som kan påverka (och förklara skillnaden)...

Jag har själv 100/100mbps och har som högst varit uppe i 10MB/s, vilket bara var en kortare stund - kanske några minuter - annars brukar jag ligga mellan 2-6MB/s, allt beroende på storlek på filer som skall hämtas, vad jag gör med datorn i övrigt, belastning i nätet (studentlägenhet), var jag hämtar ifrån......

Nej, vi har inte prövat att ladda samma fil. Det är torrentfiler det rör sig om, och egentligen vet jag inte ifall jag har 100mbit heller, det kanske är ännu snabbare.

Ska man köra nån bredbandskoll för att jämföra eller vad är bäst?

stevenet skrev:

Har du testat med https://www.bredbandskollen.se? Har du testat i Windows?

Prövade det här testet på båda datorerna och då fick jag faktiskt bättre hastigheter än brorsans stationära.

Saken är den att han verkligen har lyckats komma upp i dessa hastigheter, det är inga såna där skumma buggar som uppstår eller virusfiler.

Nu när jag ändå startat upp brorsans dator här, kan man jämföra på nåt annat sätt? Jag har ingen router eller nåt, utan internet kommer direkt från väggen.

Nu får jag känslan av att Junet till slut insett sitt fel och gett mig korrekt hastighet, nämligen 10mbit. Jag lyckas inte ens komma över 1Mb/s längre... fan vad surt. :l

Medlem sedan juni 20001 251 inlägg

Du kan även testa hastigheten genom att skyffla en stor fil upp och ner till ditt webhotell via ftp. Bästa är dessutom att upprepa testet vid olika tidpunkter och dagar. Kan tänka mig att det är mer högbelastat på en lördag.

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Sök efter TCP Optimizer. Det programmet ställer in datorn så att den kan hantera större datamängder. Det kan förbättra farten.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Riffles skrev:

Sök efter TCP Optimizer. Det programmet ställer in datorn så att den kan hantera större datamängder. Det kan förbättra farten.

Till MacBook????

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
115 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)