Jag har inte brytt mig om att stänga routern innan men tänkte att det var dax nu.
Jag har lagt in MAC adresserna på alla datorer i hushållet och allt verkar funka som det ska. Bara dom datorerna som finns med i listan kan ansluta.
Men det står fortfarande att nätverket är oskyddat. Beror det på att jag inte har ställt in routern på WEP?
Du borde köra med någon form av kryptering också... att låsa till MAC adresserna räcker inte. WEP är dessutom ganska lätt att knäcka... wpa2 är att rekommendera.
Senast igår knäckte en arbetskamrat sin egen wep utan några störra problem. Så som jag uppfattade det så var det bara att lyssna och fånga in paket och när man fått en viss mängd hittade mjukvaran mönster i krypteringen och kunde leverera lösenordet i klartext.
Den routern vi hade hemma, en Siemens någonting, gav - precis som legis säger - automatiskt information om att lösenord behövdes. Så när datorn upptäckte ett trådlöst nätverk och man valde att ansluta till detta så fick man upp en ruta där man skulle fylla i nyckeln. Sedan kunde man, om man ville, spara denna nyckeln så datorn automatiskt kunde upprätta anslutningen kommande gånger.
Ja annars får du väl köra WEP om du inte kan köra WPA :-)
Folk säger hela tiden att "WEP är så lätt att hacka", och det är väl inte världens högsta säkerhetsnivå att köra WEP, men tillsammans med MACfilter så räcker det för hemmabruk. Att nån skulle spoofa MAC, knäcka ditt WEP och sen ta sig in, för att göra vad, stjäla foton?
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2