webForumDet fria alternativet

Frustrerande problematik

Nätverk

4 svar · 641 visningar · startad av p4xt0r

Medlem sedan feb. 20084 inlägg
Frågan#1

Jag har gått in i väggen, kan nån bidra med idéer till en lösning av mitt problem?

I förrgår kväll gick mitt trådlösa nätverk i princip ner helt och hållet. Jag har hittills använt mig av en 5 år gammal 3Com Office Connect router. Den har inte fungerat felfritt, men den har fyllt sitt syfte. Ibland har dom trådlösa enheterna blivit utkastade, men det har inte varit värre än att man ansluter direkt igen.
I torsdags kväll blev det andra bullar av. Datorerna blev utkastade hela tiden, och hade stora problem att ansluta igen. När man väl lyckades ansluta blev man 9 gånger av 10 utkastad igen så fort man försökte generera trafik, t.ex. tp-testa osv. När man lyckades köra en tp-test hängde det jävligt mycket, och slutresultat blev typ 0.11 Mbit ut och 0.27 Mbit in.
Att pinga routern gick inte heller, dom flesta pingarna timeade ut. 1 av 10 gick igenom, med en ms på 2500 nånting.

Fine, tänkte jag (eller nej det gjorde jag inte, jag var rosenrasande...), det är routern som har fått senildemens och gått i pension. Åkte ut till Mediamarkt, och kom glad i hågen hem med en flång ny Belkin N1 Vision (dyr, men... yum yum) bara för att upptäcka att problemet kvarstår.

Innan nån frågar, så ja - det funkar som bara fasen om man med kabel.

Rosenraseriet infann sig snabbt igen. Jag körde full scan och spybot-sök på bägge datorerna, och slängde lite cookies, vilket verkade avhjälpa problemet några timmar, men snart var det tillbaka igen.

Helt sjukt. Problemet är alltså fortfarande att datorerna kastas ut från det trådlösa nätverket. När dom väl är anslutna är det ostabilt, men det går med nöd och näppe att surfa.

Jag står helt handfallen, och vet inte vad jag ska göra. Det verkar nästan som att någon av mina grannar spikear mig. Om jag kör en stor filetransfer så går hastigheten upp och ner som en yoyo, sen tappar jag anslutningen.

Så... help me obi-wan...

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Jag har ett tips i alla fall som kanske kan hjälpa:

Jag hjälpte en kompis i veckan som hade liknande problem och när jag kollade så såg jag att han och tre andra körde på kanal 11 allihopa och då bytte jag till en som ingen i grannskapet använde för ögonblicket med gott resultat.

Kolla om du ser många andra trådlösa nätverk i närheten och byt kanal på routern om det är många som ska samsas!

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Några förslag:

• Är krypteringen påsatt? Det kan ju vara så att dina grannar snyltar något otroligt och i princip stryper all trafik på det viset.
  • Förlåt att ev göra dig besviken, men routern du valde är en sk Draft-N router, vilket gör att den är gjord för ett framtida protokoll som inte är helt standardiserat ännu. Eftersom jag antar att dina klienter inte har 802.11n-kompatibla kort så är routern väldigt mycket overkill. Eventuellt kan det tom sabba trafiken lite för gamla hederliga 802.11g-klienter. Så, stäng N-funktionaliteten om möjligt, om du inte använder den.
  • Om du kan ställa in vilken kanal som används G-kommunikation, pröv att byt den. Den kanalplatsen som används kan vara full av annan trafik, eller så kanske det finns något annat som stör i närheten.
  • Och nu när du har en fin ny router, pröva att observera vad som står på skärmen. Ser något abnormt ut?

Stort tack för era svar.
Bor i lägenhet i centrala stan, så det är proppfullt med trådlösa nätverk här...
Har bytt kanal nu (vet inte varför jag inte tänkte på det innan...) och det verkar som att det fungerar som det skall.
Det stämmer att det är en protokoll N router. Jag kör dock på 11 b+g+n, så det borde inte vara några problem?
Krypteringen är absolut på, och i övrigt ser jag inte att det händer nåt abnormt. När mina datorer är utkastade går det 0/0 trafik.

Men men, att byta kanal verkade fungera. Hoppas att det håller i sig, bara.

Problemet är tillbaka. Har försökt köra på alla kanaler, ingen skillnad. Det är otroligt instabilt, och studsar upp och ner hela tiden. Jag får sällan pinga routern, det mesta timear ut, eller så får jag maskinvarufel eller målvärddatorn kan inte nås.

Vad fan ska man göra!?

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)