webForumDet fria alternativet

3bredband hemma - är upphastigheten tillräckligt för att spela spel?

Nätverk

11 svar · 1 368 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Jag har funderat på att dumpa mitt fasta bredband (comhem, 2 mb) mot 3bredband (3.6 mb ner), men undrar om upphastigheten är tillräcklig. den är 0,384 mbs - räcker det för att spela spel på xbox 360 och ps3?

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Hastigheten är nog inga problem men pingtiden är helt åt skogen. Åtminstone för mig, jag kör med telias 3g.

pingtid = ?? hur kan det påverka? när man söker uppkoppling till hostar eller?

3 har fått bra kritik för sin bredbandstjänst, så mycket vet jag, och vbg skall täckas av 3.6 mb-området, vore nice att kunna släpa med sig modemet var man gick också, och sedan bara koppla in det via usb i en router så man kan köra fritt därefter... hm

kommentarer på mina idéer? möjliga?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Latency ("ping tid")är fortfarande ett problem för mobila uppkopplingar.. läs mer på: http://en.wikipedia.org/wiki/Latency_(engineering)

och en dålig svensk översättning..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Latency

så... det kanske inte är en så bra idé??

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

För snabba spel är det väl inget att rekommendera poker bör fungera ; )

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Sjodahl skrev:

För snabba spel är det väl inget att rekommendera poker bör fungera ; )

Tänker man köra poker på en XBOX360 eller PS3 så har man nog slängt pengarna i sjön. ;)

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

hehe antagligen ; )

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag sällar mig till skaran som inte heller rekommenderar spelbruk på ett mobilt "bredband". Även om det utlovas "3,6Mbit" så lär ju hastigheten sinkas om du inte sitter med extremt optimala förhållanden. Inomhus brukar sällan räknas dit.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Dryden skrev:

Jag sällar mig till skaran som inte heller rekommenderar spelbruk på ett mobilt "bredband". Även om det utlovas "3,6Mbit" så lär ju hastigheten sinkas om du inte sitter med extremt optimala förhållanden. Inomhus brukar sällan räknas dit.

Fast som Qimen pekade ut är det inte främst hastighet utan latency som är problemet. Även om du lyckas skicka data med 10 MB/s, så kan du fortfarande ha en latency på 100 ms innan datat når från punkt A till punkt B.
Jämför med atlantkabeln. Även om du kan skicka data med hastigheter av många GB/s, så är det omöjligt att skicka datat med en latency som är mindre än 10-20 ms, helt enkelt eftersom det är den tid det tar för en ljuspuls att ta sig från ena sidan av pölen till den andra.
Även om det är andra anledningar till att trådlösa anslutningar har hög latency så gäller samma princip, att latency och hastighet (till viss del) är oberoende av varandra.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

De få gånger jag testat att spela WoW på min Macbook över 3G har jag haft latency runt 2000-3000 ms, vilket inte är särskilt angenämt. ;)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

2000-3000ms låter väldigt mycket. har du kollat var fördröjningen ligger?

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)