webForumDet fria alternativet

Nätproblem med Vista och XP

Nätverk

2 svar · 1 057 visningar · startad av orvar

Medlem sedan feb. 2001105 inlägg
Frågan#1

Hej,
har en Vista-laptop som är uppkopplad med trådlöst nätverk. Köpte precis en xp-burk och kopplade upp även den trådlöst utan problem. Datorerna tillhörde då olika Workgroups. Jag fick för att att ändra xp-burkens workgroup till samma som laptopens, och då slutade nätverket att fungera för båda datorerna. Jag bytte då tillbaka xp-burkens workgroup, men nätet fungerade fortfarande inte på någon av datorerna.

Sen testade jag att inaktivera nätverkskortet på xp-burken, och då helt plötsligt funkar nätet på laptopen.

Vet någon vad som är fel?

Tack, orvar

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Kolla så du inte har haft samma ip-nummer eller datornamn på dem till att börja med. Det låter som nåt sånt iaf.

Medlem sedan feb. 2001105 inlägg

tack för tipset. men de heter annorlunda och nu har jag satt fasta ip-nummer för respektive maskin i router-configen... men det fungerar ändå inte. så fort jag har båda nätverkskorten enabled så kommer ingen av dem åt nätverket.

edit: det verkar endast vara xp-burken som "förstör" nätverket. har provat med 3 datorer nu och när xp-burken försöker koppla upp sig går det inte att komma åt nätverket med någon annan dator. när jag deaktiverar xp-burkens nätverkskort kommer samtliga övriga datorer åt nätverket utan problem. när jag deaktiverar samtliga datorers kort förutom xp-burkens kommer just den ändå inte ut på nätet.

edit 2: installerade om nätverkskortet på xp-burken och då funkar allt, men är det någon som har någon nyttig info att komma med så kör på ändå... vill ju gärna kunna byta workgroup

487 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
328 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
355 ms — ändringar (db)