webForumDet fria alternativet

Vet du vad "Set Up a home ... network" gör för något?

Nätverk

3 svar · 414 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Jag har många gånger varit frusterad över att använda guiden "Set up a home or small office network" (på svenska "Guiden konfigurera nätverk")för då känner jag mig då dålig på XP.
Jag har luskat fram att när man checkar för/av fildelning så aktiveras/deaktiveras fyra portnummer i registret.

Men vad händer egentligen när man gör andra val?

Så sent som i dagarna drog jag internet från datorn bredvid. Jag ansåg att den var inställd att fatta att den fick internet genom LAN.
Men när jag anslöt den till en router så kunde jag inte få internet utan då fick jag köra guiden först.

Så något hände i bakgrunden. Vad?

Kom igen dudes, någon här är säkert jättevass på det här med hemmanätverk.

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Enligt min erfarenhet behöver man i 99% av fallen bara installera nätverkskortet och på sin höjd ställa in ip-adress sen lirar det.
Den där guiden gör säkert något automagiskt men det är ingenting som enligt mig spelar någon roll.

Så tänkte jag också tills jag mot min vilja fått se motsatsen.
Om vi bortser från tex brandväggen så tycks det finnas fler saker som ställs in. Senast hag skulle byta typ av anslutning ville den inte hitta sharade mappar. Jag skrev att datorn inte kunde hitta internet, men nu minns jag ärligt talat inte om det verkligen var så eller om det bara var de sharade mapparna den hade problem.

Om det finns fler reflektioner kring detta tar jag tacksamt emot :)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)