webForumDet fria alternativet

Skumt WLAN-problem

Nätverk

0 svar · 443 visningar · startad av boogieman123

Medlem sedan dec. 20071 inlägg
Frågan#1

Hej!

Hoppas att någon kan hjälpa mig med följande problem. Har en Netgear WGR614 v6 som router i mitt trådlösa nätverk. För cirka en vecka sedan kunde jag plötsligt inte längre använda någon nätresurs (IE, Opera, Skype)från en av datorerna. Nu har jag provat "allt" utan att få till det.

Datorn markerar att den tar emot den trådlösa signalen med utmärkt signalstyrka, men jag kan ändå inte använda internet-program. Kopplar man datorn direkt via LAN-kabel funkar det däremot utmärkt. Jag har av- och ominstallerat McAfee-virusskydd och brandvägg, kopplat på och av Windows-brandväggen, kopplat på och av WEP-kryptering via routern.

Det konstiga är att nätverkets andra dator (som kör Windows ME) funkar alldeles utmärkt trådlöst. Dessutom hittar den den första datorn i närverket utan problem.

Som jag tolkar det ligger alltså mitt problem någonstans "mellan" att den trådlösa nätverkssignalen når datorn och programmen som skall använda den. Jag har nu inga fler uppslag till lösning. Kan någon hjälpa? Kan det ha att göra med IP-adress-tilldelning?

Veckan dessförrinnan hade jag uppgraderat IE till version 7 på den aktuella datorn (men ej på den andra), om det kan vara av någon betydelse. Men det borde ju inte påverka övriga web-applikationer, eller?

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)