webForumDet fria alternativet

Problem med surfning

Nätverk

3 svar · 569 visningar · startad av Lennholm

Medlem sedan aug. 2004108 inlägg
Frågan#1

Jag har efter en ominstallation av Windows XP fått ett problem som jag inte förstår mig på. När min webläsare försöker få kontakt med en sajt, och kontakten inte upprättats inom ca 1 sekund, får jag omedelbart felmeddelande, typ "Det gick inte att visa sidan..."
Vid upprepade försök brukar det funka till slut.
Jag har provat med både Internet Explorer och Opera och samma fel sker i båda så det verkar inte ha att göra med någon timeout-inställning i webläsaren. Detta problem upplevde jag aldrig tidigare. Är det nån som förstår detta?

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Webbplatser visar HTTP-fel på ett av följande två vis: genom att visa en anpassad webbsida eller genom att skicka ett enkelt felnummer till Internet Explorer. Om en webbplats erbjuder en anpassad webbsida för felet är det alltid denna som visas i Internet Explorer. Om en webbplats skickar ett enkelt felnummer i stället för en anpassad webbsida, kommer Internet Explorer att läsa felnumret och visa ett felmeddelande som ger lite mer information än bara numret (dessa kallas även egna felmeddelanden). Här nedan visas hur du kan inaktivera de användarvänliga felmeddelandena så att bara de felnummer som skickas från webbplatsen visas i Internet Explorer.

Inaktivera egna HTTP-felmeddelanden
1. Öppna Internet Explorer genom att klicka på Start och sedan på Internet Explorer.

2. Klicka på Verktyg och välj Internetalternativ.

3. Klicka på fliken Avancerat och rulla ned till avsnittet Webbsökning.

4. Avmarkera kryssrutan Visa egna HTTP-felmeddelanden och klicka på OK.

Källa: microsoft.com
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/Help/fbbb222b-5397-44a0-81a9-8384130cba9c1053.mspx

Sen, kanske dum fråga, men har du hämtat alla uppdateringarna från... :i
http://www.update.microsoft.com/windowsupdate/

Medlem sedan aug. 2004108 inlägg

Hmm, du kanske missförstod mig. Problemet är inte själva felmeddelandena som dyker upp utan problemet är att det blir fel öht.
Webläsaren försöker upprätta en anslutning till webservern, om den inte fått svar inom ca 1 sek ger den upp och verkar tolka det som att servern inte finns, vid upprepade försök brukar jag ha turen att webservern svarar inom denna tidsrymd och då funkar det.
Problemet verkar alltså vara något timeout-värde som är alldeles för lågt. Som sagt händer samma sak i både IE och Opera, vilket får mig att tro att det inte är webläsarna det är fel i. Kan det vara nåt med själva anslutningen?
Alla uppdateringar från Windows Update har jag hämtat hem, utom Internet Explorer 7.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Aha, okey, jo jag missförstod nog.. eller så vet någon annan mer. Humm, tror jag vet nu vad du menar... har haft liknande problem själv efter en ominstallation. Gör så här, viktigt att följa hela detta:
Verktyg, internetalternativ, anslutningar, inställningar, avancerat, klicka bort dom två rutorna - dvs: ruta 1: koppla ifrån om inaktivt, ruta 2: koppla ifrån när anslutning inte längre behövs. Verkställ, ok osv .. på alla inställningar. Hoppas det hjälper dig. ;)

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)