webForumDet fria alternativet

Trådlöst internet/bredband

Nätverk

18 svar · 1 919 visningar · startad av Maggiie

Medlem sedan nov. 2007104 inlägg
Frågan#1

3 gör reklam nu för att ha det snabbaste trådlösa internet, någon som har 3? och vet hur bra det egentligen är? Vad bör man akta sig för?

Jag vill kunna surfa trådlöst när som helst, var som helst. Finns det andra alternativ än 3, som kan vara bättre?

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Hastigheten är den teoretiska hastigheten och inte den faktiska. Men det är som med vanligt bredband, man når ju aldrig den högsta hastigheten. Om du ska skaffa "trådlöst bredband" är det hos 3 du ska göra det, det finns ingen annan operatör som kommer i närheten av deras kvalité.

carl_x skrev:

Hastigheten är den teoretiska hastigheten och inte den faktiska. Men det är som med vanligt bredband, man når ju aldrig den högsta hastigheten. Om du ska skaffa "trådlöst bredband" är det hos 3 du ska göra det, det finns ingen annan operatör som kommer i närheten av deras kvalité.

Okej, ja då kör jag på 3 då :) tack för hjälpen!!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Tänk också på var du ska använda tjänsten. Det är inte säkert att Tre har bäst täckning i förhållande till dina behov. Bara för att en operatör har grym kvalitet på ett ställe så är ju inte det lika med hela Sverige.

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

Har provat både telenors (bredbandsbolagets), tele2 och 3:s mobila bredband och kan hålla med om att 3 är överlägset bäst.

Även efter att ha uppgraderat tele2-modemet till 7,2 Mb kommer det inte i närheten av 3:s hastighet.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Är täckning även i glesbygd viktigt är Nordisk Mobiltelefon bättre än 3.

http://www.nmt.net/

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

muskot skrev:

Är täckning även i glesbygd viktigt är Nordisk Mobiltelefon bättre än 3.

http://www.nmt.net/

Jepp, NMT har överlägsen täckning av alla operatörer, men när det gäller hastighet så är 3 som sagt överlägset alla de andra.

Själv har jag Telenors Turbo-3G via jobbet, men hade jag köpt privat så hade jag valt 3 som operatör istället.

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Dryden skrev:

Tänk också på var du ska använda tjänsten. Det är inte säkert att Tre har bäst täckning i förhållande till dina behov. Bara för att en operatör har grym kvalitet på ett ställe så är ju inte det lika med hela Sverige.

Självklart. Tog bara för givet att det skulle användas i Stockholm.

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Kan bara säga att jag ångrar att jag har tecknat ett Telenor-abb.
Blir nerkopplad väldigt ofta.

Skall kolla om jag kan häva detta abb.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag fick hem mitt modem från 3 igår, installationen gick smärtfritt på min MacBook även om man var tvungen att ladda ner en liten drivrutin från 3s hemsida först. Manualen verkade vara till en äldre version av OS X än Leopard och den var tämligen direktöversatt (inte riktigt lika illa som braksuccé och flaxande), men det tog nog inte mer än tio minuter att få igång det.
Nåväl, angående hastighet och stabilitet. Enligt bredbandskollen.se lyckades jag skrämma upp modemet i ungefär 1,5 Mb/s där jag bor vilket jag anser vara acceptabelt (jag ska ändå inte använda mobila bredbandet där, kör ADSL istället). Åkte ut med polarna på stan och satt och surfade i bilen, en angenäm upplevelse och vad jag kunde se avbröts aldrig kontakten någon gång under vår färd genom praktiskt taget hela Uppsala, även en bit utåt landsbygden fungerade allting utmärkt. Modemet bytte färg från blå (WCDMA) till turkos (HSDPA) lite då och då beroende på var jag befann mig men jag märkte inte av övergångarna alls.
Jag ska leka mer med prylarna när jag kommer hem idag. :)

Dryden skrev:

Okej.. ja jag vill ju eg kunna använda det riunt om i sverige..

Jag har comhem nu, hemma alltså. "bredband small", nu vet jag inte vilken hastighet jag har då.. men kommer Tre:s trådlösa ha snabbare hastighet? Vilken är det LÄGSTA hastigheten Tre kan ha, och är den då sämre än comhems?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Lägsta hastigheten torde vara ingen hastighet alls, där du inte har täckning ens för GPRS (GSM-nätet). Men lägsta fungerande uppkoppling blir GPRS, vilket kan jämställas med 56k-modem. Efter det kommer 384 kb/s (vanliga 3G-nätet), sen 3,6 Mb/s (Turbo 3G) och sist (7,2 Mb/s ytterligare lite turbo).
Här finns en täckningskarta (som förvisso som Gein påpekade, ser ut att vara ritad med sprayverktyget i Paint ;)): http://www.tre.se/templates/Page.aspx?id=172

Okej :) men det såkallade "56k-modemet", som skulle vara det lägsta fungerande.. hur snabbt är det eg? om man jämför med comhems bredband small..¨?

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Maggiie skrev:

Okej :) men det såkallade "56k-modemet", som skulle vara det lägsta fungerande.. hur snabbt är det eg? om man jämför med comhems bredband small..¨?

Abonnemangsinformation Small 250 kbit/s - 10ggr långsamare
Abonnemangsinformation Small 2 Mbit/s - 40ggr långsamre

för mig betyder det där ingenting eftersom det inte är min starka sida detta :) därav startade jag denna tråd - för jag behöver råd och hjälp :P

om jag säger såhär då.. vilket internet är bäst? trådlöst - med 3, eller bredband small från comhem?

:) dumma frågor från någon som har svårt att förstå det logiska med internet - men använder det ändå *ler*

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Maggiie skrev:

för mig betyder det där ingenting eftersom det inte är min starka sida detta :) därav startade jag denna tråd - för jag behöver råd och hjälp :P

om jag säger såhär då.. vilket internet är bäst? trådlöst - med 3, eller bredband small från comhem?

:) dumma frågor från någon som har svårt att förstå det logiska med internet - men använder det ändå *ler*

inte läst hela tråden, men beror helt på vad du använder det till. Ladda ner lite musik, läsa lite nyheter och kolla mail så är det hugget som stucket i mina ögon, men sen har du ju fördelen med 3 att du inte behöver vara hemma för att göra detta. (y)

Sjodahl skrev:

inte läst hela tråden, men beror helt på vad du använder det till. Ladda ner lite musik, läsa lite nyheter och kolla mail så är det hugget som stucket i mina ögon, men sen har du ju fördelen med 3 att du inte behöver vara hemma för att göra detta. (y)

Ja, det är typ det :) inge mer, inge märkvärdigt.. ska kunna lagra alla foton jag tar, men det har ju ingenting med internet att göra - så då kanske 3 är bäst för mig då antar jag..:) thanks!

Medlem sedan feb. 2006134 inlägg

Alla jag känner som haft 3 som mobiltelefoni-leveratör säger att de har den sämsta tänkbara kundservicen. Två av mina vänner försökte avsluta sina abbonemang men det krävdes många arga telefonsamtal och tog flera månader! Sånt avskräcker iaf mig.

Men de kanske blivit bättre?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Även om kanske hastigheten rent generellt är lägre på ett mobilt bredband så har du ju vinning i flexibiliteten. Ta med dig skiten (nästan) var du än är. Planerar du att åka skidor i vinter i någon av de större svenska skidorterna så har du förmodligen också turbo-3G där. Telia har i alla fall klart och utbyggt i Åre, Sälen och Vemdalsområdet efter 31 december.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)