Jag har ett störande problem med min uppkoppling (BBB fiber 100/10), som jag inte kan lista ut vad det är. Problemet är som följer: efter att XP Pro (SP2) startat och tjänsterna kommit igång så är min uppkoppling aktiv i exakt en timme. När timslaget kommer stängs alla sockets som är Established.
Efter cirka en minut är allt igång igen, men bara för att upprepas om exakt en timme.
Jag märkte inte det här förrän jag spanade på Popup History i Miranda och såg att M behövde återansluta varje timme vid samma tidpunkt. Det var då mina alarmklockor började ringa - virus, trojaner å huliganer!
Jag fick ett problem med F-Secure för någon månad sedan - den kunde inte uppdatera automatiskt, men det gick bra manuellt. Efter en ominstallation fungerade det bra igen.
Nu har jag scannat burken med diverse verktyg (Spyware Doctor, CCleaner, F-Secure, Kaspersky Online, RegistryMechanic, RegistryBooster) och inte hittat något som tyder på att det är något smittsamt i själva modermodemet, men för tillfället är det svårt att känna sig helt säker.
Jag har en ful liten Inteno Gateway (den BBB levererar) för att köra digital-tv genom, men det blir ingen skillnad om jag kopplar ur den och kör direkt.
NIC: ADMtek AN983 10/100Mbps PCI Adapter (Har aldrig krånglat tidigare.)
Jag vet inte riktigt var jag ska söka efter fel, så jag måste ha hjälp här. Vad är det som orsakar detta beteende?
Det var F-Secure som orsakade det här och då är det avinstallation som gäller för min del. Jag har haft BBBs tjänst Säker Bas och det kanske har något med det hela att göra, men i vilket fall som helst så ligger F-Secure numer på min "svarta lista".
245 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25