webForumDet fria alternativet

Zyxel P-320W Wireless Lan?

Nätverk

4 svar · 1 875 visningar · startad av Akerlundh

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg
Frågan#1

Hejsan.

Jag har länge kört trådlöst nätverk nu, men jag har aldrig tänkt över säkerheten riktigt.
Just nu kör jag "WPA-PSK" så jag har själv valt vilket lösenord som ska användas till det trådlösa.
Men nu har jag börjat tvivla och funderar på att göra det säkrare.

Vilket är säkrast "Static WEP, WPA, WPA-PSK, 802.1x + Dynamic WEP" ?
Det finns ett alternativ "NAME(SSID)" - Det är namnet på det trådlösa nätverket eller?
Sen finns det ett alternativ "HIDE SSID" vad är det för något, och vad gör det för nytta?
Vad händer om man kryssar i rutan "HIDE SSID" ?

Vilken kanal ska jag använda mig utav, och vad är skilnaden?
Finns 13 st kanaler samanlagt alltså 1 - 13.

Sen finns det ett alternativ "OTIST" där det finns en ruta "Setup Key" .
Finns även en till kryss ruta som det står följande bredvid
"Yes! Please enhance the Wireless Security Level to WPA-PSK automatically if no WLAN security has been set. This will generate a random PSK key for your convenience."
Vad är OTIST och vad är den där Setup keyn för något och ska jag ha den kryss rutan med texten "Yes!......" jämte i kryssad?

Sen har jag även en flik Wireless Advanced Setup och där finns följande inställningar.

RTS/CTS Threshold - Där ska jag ange ett tal emellan 0 - 2432.
Fragmentation Threshold - Där ska jag ange ett tal emellan 256 - 2346.
Preamble - där finns två alternative "Long" eller "Short".
802.11 Mode - där kan jag välja "Mixed" , "802.11B Only" , "802.11G Only"
Vad gör dessa inställningarna för nytta?

Ja nu blev det en väldig massa inställningar.
Kanske jobbigt och svara på allt men ni kan ju svara på så mycket som möjligt :)

/red, missade lite där

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Akerlundh skrev:

Det finns ett alternativ "NAME(SSID)" - Det är namnet på det trådlösa nätverket eller?
Sen finns det ett alternativ "HIDE SSID" vad är det för något, och vad gör det för nytta?
Vad händer om man kryssar i rutan "HIDE SSID" ?

Ja, SSID är namnet/id't på ditt nät, som du själv bestämmer. Du kan välja att "dölja" SSID, alltså inte broadcastad ut det, om du vill att folk som pejlar nät inte ska upptäckta det.

RTS/CTS Threshold - Där ska jag ange ett tal emellan 0 - 2432.
Fragmentation Threshold - Där ska jag ange ett tal emellan 256 - 2346.
Preamble - där finns två alternative "Long" eller "Short".
802.11 Mode - där kan jag välja "Mixed" , "802.11B Only" , "802.11G Only"
Vad gör dessa inställningarna för nytta?

Ang. "mode"; det är de olika standarderna för nät, de två vanligaste; B och G, där B är 11 Mbit/sek och G är 54 Mbit/sek, typ. Det handlar om kompabilitet med andra kort och enheter, typ. Har du inga speciella problem/krav kan du lämna dessa inställningar som de är, anser jag.

OveRRidE skrev:

Ja, SSID är namnet/id't på ditt nät, som du själv bestämmer. Du kan välja att "dölja" SSID, alltså inte broadcastad ut det, om du vill att folk som pejlar nät inte ska upptäckta det.

Ang. "mode"; det är de olika standarderna för nät, de två vanligaste; B och G, där B är 11 Mbit/sek och G är 54 Mbit/sek, typ. Det handlar om kompabilitet med andra kort och enheter, typ. Har du inga speciella problem/krav kan du lämna dessa inställningar som de är, anser jag.

Okej.
Men då är G det bättre alternativet då helt enkelt om man har ett kort som stödjer det.
För alla kort stödjer inte G eller hur är det egentligen?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Det är korrekt, G är ju nyare och snabbare. Och, nej det är inte säkert att alla kort har G-stöd. Man får väl hoppas att du har G på t.ex. ditt trådlösa nätverkskort, då slipper du ju oroa dig.

OveRRidE skrev:

Det är korrekt, G är ju nyare och snabbare. Och, nej det är inte säkert att alla kort har G-stöd. Man får väl hoppas att du har G på t.ex. ditt trådlösa nätverkskort, då slipper du ju oroa dig.

Klart jag har det :)

Någon som kan svara på några utav mina andra frågor nu så vore det jätte bra.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)