webForumDet fria alternativet

Netgear router lägger ner

Nätverk

13 svar · 5 323 visningar · startad av blopp

Medlem sedan dec. 200487 inlägg
Frågan#1

Hej hallå!

Blir snart tokig. Har en Netgear trådlös router som verkar ha ballat ur totalt. Den lägger ner mitt nät efter 15 minuters användande ungefär. Startar man om den går det ytterligare några minuter och sen blir det lika igen. Vad sjutton är det för fel? Har ändrat kanal, uppdaterat routern, slagit på och av virusprogram, brandväggar etc...men ingenting fungerar.

Någon som har några tips?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Hur pass varm blir den? Jag hade en gammal netgear-router som blev överhettad och slutade fungera efter ett tag. Om den är aktivt kyld så kolla om fläkten i den fungerar och inte är igentäppt med damm.

Den blir väl ganska så varm, det blir den. Om den är aktivt kyld är jag tveksam till...den låter då ingenting i alla fall. Inget synligt damm i ventilationshål och sådant. Ska man prova ställa upp den på något så den luftas mer eller? Låter ju otroligt om det kan vara sådana fel, konstigt att man inte ska kunna ha den på en plan yta med luft runtomkring.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Det är inte så att du har dynamiskt IP och att din internetleverantör tror att du kopplat ner dig för att dom inte hör något från dig, dvs att routern inte talar om att den minsann är online?

Nu har jag inte tillgång till min Netgear router, men om jag inte minns fel, så ska man kunna se till att den skakar hand med ISP:n med nån minuts mellanrum för att inte kontakten ska brytas.

Vilken router är det?

Jadu, nu vart det ett annat språk här för min del. Dynamisk IP är alltså när man inte har en fast IP-adress? I sådana fall är jag osäker. Tror det är en fast, men sen får jag väl olika IP-adresser via routern...eller något sådant. Det har fungerat förut, så det är lite märkligt.

WGR614 v5 heter den.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

blopp skrev:

Jadu, nu vart det ett annat språk här för min del. Dynamisk IP är alltså när man inte har en fast IP-adress? I sådana fall är jag osäker. Tror det är en fast, men sen får jag väl olika IP-adresser via routern...eller något sådant. Det har fungerat förut, så det är lite märkligt.

WGR614 v5 heter den.

Jo, dynamisk IP betyder att du blir tilldelad en ny IP-adress varje gång du kopplar upp dej. Din internetleverantör (ISP) har en pool och plockar från. När han tror att du gått off-line, så tar han bort adressen från dig och du tappar kontakten. Statisk är alltså tvärtom: Du har samma IP jämt.

Kolla med din ISP så att felet inte ligger på hans sida. Under tiden, gå in i routern via en webbläsare och kolla inställningarna. Jag har som sagt inte tillgång till min just nu så jag kan inte säga exakt, men det kan finnas en knapp där du talar om att routern ska hålla kontakten med ISP regelbundet. Netgear har ju guschelov varit så bussiga att dom har ganska bra förklaringar till varje inställning på högra sidan av samma sidan som inställningen finns, så man kan ganska enkelt fatta vad det handlr om även om man, som jag, är helt rudis när det gäller nätverk.

EDIT: Här är Netgears supportsida med trouble shooting: http://kbserver.netgear.com/products/WGR614v1.asp
Kolla om du kan hitta lösningen där.

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Flyttas från Elektronik & High-techprylar

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Hade en NetGear wireless router som betedde sig på samma sätt. Apparaten var alldeles ny (en sån pre-N historia) och i början gick det som tåget men allt eftersom blev det tätare och tätare avbrott.
Kollade igenom alla inställningar men hittade inget konstigt och hade leasen satt till forever men det strulade i alla fall.
Till slut blev det ohållbart och jag nödgades att byta tillbaka till den gamla.

I efterhand konstaterade vi att en av datorerna i nätverket hade en helt annan subnät mask än övriga men om det berodde på det vet jag inte eftersom jag bytt bort den till en av annat fabrikat.

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Jag har samma problem med en WGR614 v5 och för mig uppstår det bara när jag skickar och tar emot en massa filer samtidigt, det blir krockar i luften kanske? Mitt nätverkskort klagar på CRC-fel och autensieringsfel. Ibland löser det sig efter ett tag men ibland blir jag tvungen att starta om routern. Dock är det aldrig problem när man startar datorn så det kan ju kanske vara ett värme-problem, har jag aldrig tänkt på!

Medlem sedan sep. 2002928 inlägg

Har en Netgear som höllpå likadant och trodde det var värmen eftersom den stog instängd i ett skåp. Jag gjorde som så att jag tog bort det vita höljet som satt runt så nu ligger igenteligen bara själva kretskortet där och den har inte krånglat sen dess. :bire

Kan ju vara värt att testa om det nu är så att den blir lite varm. Dock är det kanske inte det bästa tipset om du råkar ha småbarn hemma som ska pilla på allt. :p

Medlem sedan sep. 2002928 inlägg

haha peppar peppar ta i trä brukar man säga :r

4 timmar efter att jag skrev att den fungerat utmärkt så bröjade det krångla internet gick segt och tappade nätet lite då och då. Nu på morgonen så fungerar det inte alls x(
Enligt snubben på min ISP så är netgear kända för att bli varma och börja krångla ofta. Speciellt om tankar mycket och så, den klarar helt enkelt inte av det. :(

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg

Jag hade samma problem.
Jag ringde till dom och sen fick jag en ny och den gamla fick jag skicka tillbaks.

Jag har för mig att dom sa att man hade 10års garanti eller så va det livstids eller nått.

Värt ett försök :)

Medlem sedan dec. 20073 inlägg

Problem med NETGEAR trådlös router

Halloj!

Har nyligen bytt från NETGEAR cabelbredband till NETGEAR trådlöst bredband. Har ett modem från Bredbandsbolaget som står mellan jacket och routern.
I början funkade den trådlösa routern perfekt och jag fick det att funka utan installation av den (dock inte med installation, då jag alltid fastnar på ngt steg:-)). Men nu har den börjat uppföra sig konstigt, lampan för "internet" har börjat lysa oranget och jag kan inte använda mig av bredbandet.
Det går bra att ansluta till nätverket, men jag kan inte använda några nätverksresurser. Detta sker med jämna mellanrum, först funkar det normalt i några sekunder, sedan blir lampan orange istället för grön och åtkomsten till internet förnekas i cirka 30 sekunder. Om och om igen.
Frågan är vad detta beror på...
Om någon vill veta mer eller om jag missat något så är det bara att säga till, jag behöver all hjälp jag kan få :-P.

Tack

Medlem sedan dec. 20073 inlägg

Problem med NETGEAR trådlös router

Hallå igen!

Har nu konstaterat att min trådlösa router heter WGR614 v7. Jag tycker att antennen sitter lite löst, men om felet beror på det vet jag inte.
Nu har jag tillfälligt tvingats koppla in mitt gamla NETGEAR kabelbredband igen, för att kunna använda internet. Ibland får jag dock inte tillgång till internet explorer, då det alltid kommer upp ett fönster i webbläsaren som säger att de inte hittade någon aktiv internet uppkoppling och de undrar om jag vill ha hjälp med att koppla i det trådlösa bredbandet.

Om någon vet vad felet är eller vad jag ska göra så kan ni väl höra av er?
Tack.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)