Varifrån ska du komma åt FTP-servern? Jag misstänker att du menar utifrån din brandvägg , som jag med ytterligare en misstanke tror finns i din router också?
Routern stoppar ju inte trafik på insidan, om den inte är jävligt konstigt konfigurerad.
7 svar · 664 visningar · startad av UnConed
Jag har just skaffat en ny router (3com officeconnect Wireless 108mbs 11g cable/dsl router). Tidigare kunde jag smärtfritt ha en liten ftp-server uppe men sedan jag skaffade routern går det inte att komma åt den. Hur löser man detta?
Varifrån ska du komma åt FTP-servern? Jag misstänker att du menar utifrån din brandvägg , som jag med ytterligare en misstanke tror finns i din router också?
Routern stoppar ju inte trafik på insidan, om den inte är jävligt konstigt konfigurerad.
Förlåt för den något klumpiga och kortfattade beskrivningen. Det är givetvis från en annan dator jag (och några andra) skall kunna komma åt ftp-servern. Och ja: det finns en brandvägg (aktiverad) i routern.
Om du ska tillåta FTP-trafik genom brandväggen (inbound) så får du definera en portregel som forwardar trafik på port 21 (TCP och UDP) till din FTP-servers IP-adress på insidan.
Hur du sätter upp regler i din brandvägg hittar du säkerligen i din manual på nätet.
Har gjort som du sa nu. Det funkar dock fortfarande inte.
På vilket sätt fungerar det inte? Vad säger klienten?
Löste det precis.
Problemet var att klienten som anslöt var tvungen att ha antingen active eller passive mode inställt (dvs. av ngn anledning berodde inställningen av active/passive-mode på vem som anslöt). Tack för din hjälp, OveRRidE.
Ja, ofta är det passive eller active mode som ställer till det i FTP-fallen.
Markera gärna det svar som löste tråden. :)