1. Kopplade in men kommer inte ut på nätet alls (använder just nu det gamla modemet). Måste jag tillfärlligt koppla in den direkt från en dator (hoppa över routern alltså) och installera nån firmware eller nåt?
2. På Netgears webbplats finns det firmware för 3 versioner. Kolla t.v. här: http://kbserver.netgear.com/products/DM111P.asp Jag har lusläst papper och kollat modemet jag har men hittar ingen versionsbeteckning. Men en av dom där tre har i sin tur tre olika version: http://kbserver.netgear.com/release_notes/d103149.asp varav en är för "utanför Singapore och UK". Antar att det är den filen jag ska ladda ner?
3. Det kom en skiva med i paketet med nåt slags installationsprogram som ska köras från en Win-dator (antar jag? Jag jobbar från Macen jämt). Men den handlar uteslutande om en "wireless router" fastän det står DM111P på flera ställen. Jag har ju inte köpt en trådlös router, utan ett modem med kabelanslutning. Varför kan dom inte hålla sig till en begriplig terminologi? Eller är det jag som missar nåt här?
Der var väl allt.... f*n vad jag blir grinig på sånt här. :(
När vi skaffade våran första Netgearrouter så hade vi problem med att det inte gick att komma åt nätet. Efter snack med support på Netgear så skulle man koppla in routern och vänta cirkus 30 min för att routern skulle hittas av min ISP.
Om det var av den anledning vet jag inte men fungerade gjorde det iallfall.
Och det fina plastiga pappret med instruktioner och skiva är inget att bry sig om, när man väl gjort allt så fungerar det endå inte :(
Vet att det är ett modem du pratar om men kan vara värt att testa iallfall.
Alla lampor på fronten lyste gröna, så modemet ska ha fått kontakt och signal och alltsammans som den ska behövas. Men jag ska testa ditt förslag imorgon. Plus en del andra grejer när jag har lite mer tid.....
Det visade sig att modemet är konfigurerat som router från början, dvs med DHCP-server påslagen osv (smart, Netgear!). När jag efter tio försök till slut lyckades logga in på den via webbgränssnittet och brygga med RFC, så ville inställningen inte fastna. Det återgick till router-funktion hur jag än bar mig åt.
Till slut låste sig hela skiten. Omöjligt att resetta, omöjligt att göra nånting. Snackade med Netgears support sammanlagt en timme under några dagar. Inget dom föreslog hjälpte.
Så jag ringde InWarehouse nyss. Dom ska skicka en ny. Jag behöver inte ens returnera den trasiga! (y) (y) :) :) Tack för det!
Gick det inte ens att resetta den genom att trycka in den lilla knappen med en penna. Ska finnas på baksidan av routern/modemet i nått av hålen på rutnätet där?
Snällt att du slipper returnera den gamla iallfall. När våran gick sönder var vi tvungen att skicka upp våran till Netgear innan dom skickade iväg en ny, tog 2 veckor :l
Men men hoppas den nya du får fungerar iallfall. Netgear är rätt bra när man väl får igång allt. Men om det väl börjar krångla så blir det knepigt. Admingränsnittet låser sig, förlorar inställningar osv. :(
Gick det inte ens att resetta den genom att trycka in den lilla knappen med en penna. Ska finnas på baksidan av routern/modemet i nått av hålen på rutnätet där?
Nej - inget funkade. Testade ALLT (inklusive reset) kanske 50-60 ggr under ett par dagar, och kombinerade olika varianter (starta om, resetta, starta dator och modem efter varandra på olika sätt, osv i det oändliga). Netgears support sa t.o.m. att hålla inne reset 30 sekunder (jag kör alltid med en minut) och sedan dra ur 12-voltskabeln 5 sekunder, men det hjälpte inte heller.
tillmar skrev:
Snällt att du slipper returnera den gamla iallfall. När våran gick sönder var vi tvungen att skicka upp våran till Netgear innan dom skickade iväg en ny, tog 2 veckor :l
Ja, det kändes som hela Kebnekajse föll från mina späda skuldror när dom sa att dom skickar en ny - rakt av - och jag slipper packa och skicka upp den trasiga. Skälet var helt enkelt att värdet (deras inköpspris) på modemet var så lågt att dom inte iddes krångla.
tillmar skrev:
Men men hoppas den nya du får fungerar iallfall. Netgear är rätt bra när man väl får igång allt. Men om det väl börjar krångla så blir det knepigt. Admingränsnittet låser sig, förlorar inställningar osv. :(
Mmmm...håller tummarna att nästa exemplar funkar bättre. men jag fattar inte varför dom ska ha routerfunktion med dhcp-server i modemet som default vid leverans när det ändå bara har en enda utgång. Dom borde ju har bryggningen som standard direkt.
Jaja... håller tummarna att det löser sig. tack för moraliskt stöd. (y)
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849